jul 10 2012

Waarom storytelling werkt?

Published by at 11:09 am under Achter de letters,Tims teksttips

Behoorlijk wat communicatieadviseurs, tekstschrijvers en vergelijkbare figuren dringen bij klanten aan op het belang van storytelling. Als je pech hebt, bestoken ze je in die gevallen met een heleboel jargon. Over waarom storytelling werkt vanuit de principes van narrativiteit, remediation, authenticiteit, engagement en… (hallo, wel bij de les blijven hé?).
 
Een makkelijkere uitleg waarom storytelling werkt, vind je bij Joshua Foer. Deze journalist bracht verslag uit over de U.S. Memory Championship. Hij was erdoor geïntrigeerd, besloot het kunstje te leren en won de wedstrijd één jaar later. Het geheim van een onvoorstelbaar goed geheugen? Pas op, spoileralert: storytelling.
 
Gewoon een goed verhaal
Door de boodschap te verpakken in een beeldend verhaal, blijft die veel beter hangen. Goed om te weten (en te onthouden ;-)). Handig voor die volgende bespreking over de zin en onzin van corporate storytelling in relatie tot top-of-mind-posities-willen-bewerkstelligen.
 
 

6 responses so far

6 Responses to “Waarom storytelling werkt?”

  1. Kitty Kilianon 11 jul 2012 at 11:02 am

    En waarom het ook werkt: omdat alle producten zo op elkaar lijken. Je moet wel iets anders verzinnen.

  2. dk.copy2on 11 jul 2012 at 2:22 pm

    Wat nu storytelling heet, was jaren geleden: verzin originele en emotionele argumenten om het product te verkopen. Dat was de kern die elke copywriter moest beheersen. Storytelling is dus eigenlijk oude wijn in nieuwe zakken! Toen al hadden usp’s de neiging op elkaar te lijken. En elke generatie vindt weer opnieuw het wiel uit.

  3. Heleen van der Putton 11 jul 2012 at 3:23 pm

    Vind het geen erg slechte ontwikkeling. Toch meer een beetje richting show don’t tell, althans als het goed gebeurt…

  4. dk.copy2on 11 jul 2012 at 4:45 pm

    Het is geen ontwikkeling Heleen. Het bestaat al jaren!

  5. Heleen van der Putton 12 jul 2012 at 11:29 am

    Oeps…sorry hoor dk…natuurlijk…Heb voor storytelling bureau gewerkt jaren geleden en wat ik daarvan wel meekreeg is dat de doelgroep (stakeholders) toch iets minder dwingende copy kreeg opgedrongen, men kon iets meer zelf concluderen hoe goed e.e.a. was.

    Da’s eigenlijk wat ik bedoel, maar ja je hebt gelijk gewoon een truc en in die zin de bekende oude wijn. Maar hee, hoe ouwer de wijn hoe beter, althans als het goeie is, toch?

  6. Theoon 27 jul 2012 at 5:08 am

    Valt dit dan niet gewoon onder de noemer ‘je moet het visueel maken’? Het werkt in principe net als op school. De meester doet iets voor, tekent het uit en geeft het een naam, en iedere keer wanneer je de afbeelding ziet of de term hoort, leeft het weer. Inderdaad, het welbekende wiel was toe aan een nieuwe jas.

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!