okt 27 2011

Content kingt weer

Published by at 10:35 am under Historie

In de afgelopen maand had ik meer dan 130.000 bezoekers op deze site. Voor wie niet zo thuis is in bezoekersaantallen: 100K+ p/m is vrij veel voor een simpel blogje. Reden van het succes? In één woord: content. Dat is tenslotte het enige wat deze site te bieden heeft. Tekst.
 
Van de looks hoef ik het niet te hebben. De enorme toeloop van de afgelopen dagen komt door een tekstje over Wordfeud, dat met wat hulp van Facebook-likes en Tweets een toptienpositie in Google wist te verwerven. De landelijke Wordfeud-hype deed de rest.
 
Doorgaans ben ik overigens al blij met 7.500 bezoekers in één maand, dus het wordt wel wennen als de hype overwaait. Of ik moet aan de bak om die bezoekersaantallen hoog te houden. Kies ik voor dat laatste, dan zijn er meerdere manieren om dat te doen.
 
Online marketing
 
Ik kan inzetten op SEO (lees: de site mooier maken voor zoekmachines), search engine marketing (denk vooral aan linkbuilding), PR (door bijv. een stukje voor een marketingsite of -blad te schrijven), reclame in print, een spotje op radio of tv, Adwords, etc. 
 
Maar volgens 400 marketeers geïnterviewd door HiveFire (‘a Cambridge, Mass.-based internet marketing software solutions company’), kan ik het beste gewoon blijven doen wat ik al doe: content marketing. Content marketing – wat in mijn geval tekstschrijven betekent – is weer ouderwets populair.
 
Volgens het onderzoek, hier de bron, zijn de redenen om in te zetten op online content onder meer: 
 
- Dat je klanten zich al bevinden op internet
- Het relatief goedkoop is, vergeleken met adverteren
- Je potentiële klanten op aantrekkelijke wijze op je site krijgt en (onder)houdt
- Je kwalitatieve(re?) leads genereert
 
Geen wereldschokkend nieuws eigenlijk. Een Albert Heijn begrijpt ook al vele jaren dat hun Allerhande-content het qua kosten/baten wint van die paginagrote advertenties. Maar goed, AH gaat voor én-én. Kleinere organisaties die een óf-óf-budget hebben, doen er volgens het onderzoek dus verstandig aan om in 2012 in te zetten op content.
 
En dat onderschrijf ik uiteraard graag. Uit eigen ervaring en gebaseerd op HiveFires’ onderzoek én nadat ik deze week ook nog deze tweet las; “Jakob Nielsen: #Ecommerce #usability failures mainly caused by bad #content http://t.co/0y3GWI0x”
 
Tekst én uitleg
 
Wat wil het geval? De meeste webwinkels zijn in de afgelopen jaren stukken verbeterd. Ze zijn technisch beter en steken gebruiksvriendelijker in elkaar. Ze bieden zoekfunctionaliteit om snel een product te vinden, maaaaaarrrrr het schort enorm aan de geboden productinformatie: “55% of the 143 user failures we observed were caused by bad content — typically, incomplete or unclear information or uninformative error messages.”
 
Werk aan de winkel?
 
Site-eigenaren, u weet wat u te doen staat. Werk aan de winkel voor SEO copywriters, webtekstschrijvers, vertalers en andere contentkings. We schrijven!
 
 
Leve de content – tweet het voort!

One response so far

One Response to “Content kingt weer”

  1. Riaon 12 nov 2011 at 12:01 am

    Biedt perspectief voor aankomend webredacteur als ik.

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!