jun 30 2011
Persberichten in bulletvorm
- Zojuist ontdekt dat Oracle persberichten in bulletvorm stuurt.
- Dat leest best lekker en is dus handig als je wil dat je bericht gelezen wordt.
- Voordeel is ook dat journalisten niet de boel weer uit elkaar hoeven te trekken om er een eigen berichtje van te maken.
- Nadeel is wel dat ze geen kant-en-klaar-berichtje hebben om door te plaatsen, dus voor publicatie in Metronieuws is het niet geschikt.
- Ik denk dat persberichten in bulletvorm best een succes kunnen worden.
- Jij?
Als er maar geen fouten in de spelling zitten, zoals bijvoorbeeld: je wil
He Gree! Ik wilt het liever zonder t schrijven (als het echt fout zou zijn, zou ik dat niet doen). Zie evt ook http://www.onzetaal.nl/advies/jewilt.php
‘zoals bijvoorbeeld’… Greet….
o Nou, ik vind het niet zo’n succes.
o Door deze opbouw verliezen de zinnen hun samenhang.
o Het lijkt alsof alle zinnen evenveel ‘waarde’ hebben.
o Maar dat is in een goed gestructureerde tekst natuurlijk niet zo.
o Ook ontbreken alinea’s die je helpen de structuur van de tekst te begrijpen.
o En het leest voor geen meter.
o Maar ik heb dat persbericht natuurlijk niet gezien.
o Misschien valt het wel mee.
o Linkje?
o :-)
Zie bijv. http://www.oracle.com/us/corporate/press/423249
Ik heb daarover wel eens een stukje over geschreven, over opsommingen. ’t Kwam er op neer dat ik faliekanti was. Linkje doet: http://blog.krek.nl/article/1021/7_redenen_om_geen_opsommigen_te_gebruiken.html
Krek. dit is toch wat anders imho. Persberichten zijn geen gezellig, leuk, mooi bedoelde ‘verhalen’. Ze moeten nieuws bevatten. En negen van de tien keer – 99 vd 100 keer – is het nieuws zo mager dat er een heel verhaal wordt gemaakt, rondom één of twee simpele nieuwsfeitjes.
Dan denk ik dat je met een paar bullets op meer aandacht, en sympathie, van een journalist kunt rekenen. Bovendien schrijft een journalist liefst zelf een verhaal (dat hoop ik tenminste). En dat gaat makkelijker met objectieve, nieuwswaardige ingrediënten, dan aan de hand van een uitgekookt berichtje.
Op zich een goed idee, maar als journalist wil je soms ook wat achtergrondinfo. En om dat dan ook in deze vorm te presenteren? Natuurlijk is het wel handig om het bericht op deze manier samen te vatten, maar ik zou een verhaaltje er bij zeker ook waarderen.
Het ligt aan het soort nieuws en aan het medium waar je het naartoe stuurt. Soms liever een tekst (voor de Spitsen en zo), soms liever bullets en soms een combinatie. Maar vooral: laat het echt nieuws zijn en houd het kort en zakelijk.
Dank je voor de link, nu is het duidelijker.
Dit zou best een oplossing kunnen zijn voor de gehaaste redacteur. Je biedt ‘m een persbericht in hapklare brokjes die hij zelf kan knippen en plakken. Hebben we nog plaats voor 50 woorden? Oké, gooien we er nog een kwootje tussen. Vijf minuutjes puzzelen en je hebt je stukje.
Daar heb je een punt. Journalisten hebben haast en een hekel aan reclamepraatjes. Voor professionele lezers kan zo’n puntig persbericht een uitkomst zijn.
Best handig. Het voorkomt ook de gehate zin ‘graag dit persbericht zo spoedig mogelijk publiceren’ die menigeen in de begeleidende mail zet. Geen zichzelf serieus nemende journalist doet dat. Toch kan een uitgewerkt verhaal wel handig zijn.
Ik denk dat een combinatie van beide vormen het beste is: in bullets de hoofdpunten en als je interesse hebt, kun je daaronder een heel verhaal lezen.