mei 24 2011
Free lance web site copy writers?
De herkomst van het woord freelance schijnt iets te maken te hebben met Ivanhoe. Sir Walter Scott beschreef Ivanhoe als een ridder wiens zwaard (of lans?) niet aan enig heer toebehoorde, maar net aan wie van zijn diensten gebruik wenste te maken. Honderd jaar later, rond 1900, werd freelancen een werkwoord. Allereerst vooral in journalistieke kringen. Iets met #pen #macht en #zwaard? Hoe dan ook, ik verbaas me over het feit dat het stikt van de tekstschrijvers en copywriters in Nederland die freelance als twee woorden schrijven.
Google op “free lance†tekstschrijver en je vindt er honderden. Ook kom je veel free-lance tekstschrijvers tegen. En op LinkedIn struikel je over de ene Free Lance Copy Writer na de andere. Als je ontwerper, jurist of ict’er bent, dan kan ik me er niet druk over maken. Het maakt voor je vak niet veel uit en mensen snappen toch wel wat je bedoelt. Maar waarom uitgerekend zo veel onvervaarde tekstbroeders voor de archaïsche spelling als twee woorden kiezen? Al sla je me dood.
Daar heb je me Tim. Ik zie ook geen enkele reden om juist deze woorden los te schrijven. En eerlijk gezegd ben ik het nog niet vaak tegengekomen – laat staan erover gestruikeld. Overigens moet ik toegeven dat ik mij vanuit SEO-oogpunt wel eens bezondig aan het opzettelijk los schrijven van woorden die eigenlijk aan elkaar horen, zoals nieuwbouw appartement. Is dat een faux pas?
Wij schrijven veel in opdracht en ook veel teksten met het doel om beter gevonden te worden op internet. Maar in onze algemene voorwaarden staat expliciet dat we geen bewuste spelfouten maken. (Onbewust glipt er misschien wel eens eentje doorheen :-)). Meestal ben ik meer pragmatisch van aard dan principieel, maar als ik seo-belangen tegen taalbelangen afweeg, dan winnen de laatste.
@wijsdoen, het is je vergeven ;-)
@Carola, bijzonder dat je dat in je algemene voorwaarden zet! < - Heb je de indruk dat opdrachtgevers die lezen overigens? Ik heb pas twee keer een algemene reactie erop gekregen, is minder dan 0.5% v.d. offertes afgelopen jaren schat ik.
Wij krijgen heel geregeld opmerkingen over onze algemene voorwaarden. Met name over het copyright dat bij ons berust. Zo staat het in de wet, dus je hoeft het niet eens in je algemene voorwaarden te zetten.
Een heikel punt, die copyrights. Want wat nou als je iets wilt veranderen aan je webteksten? Dan moet je dus altijd terug naar de tekstschrijver? Dat wil je toch niet?
Het staat dus wel in onze algemene voorwaarden, maar ik ben niet streng in de handhaving. Het is vooral dat ik kan zeggen: nu moet je onze naam weghalen, hier wil Kiezel Communicatie niet mee geafficheerd worden.
Ik ben er nog steeds niet uit. Maar dat is misschien voor een ander blogje voor je? Hoe doe je dat met copyright? Zou je het moeten laten afkopen?
@Carola: Da’s inderdaad een interessant onderwerp. Zelf heb ik soms te maken met klanten die betalen voor een webtekst, maar die vervolgens ook willen gebruiken in brochures en advertenties. Ik zou zeggen: dat is opnieuw kassa. Maar hoe kom je erachter, en hoe pak je het aan? Uiteindelijk heb je misschien toch meer aan een goede relatie met je opdrachtgever.