mei 05 2011
Je bent wat je tweet
Freelance tekstschrijver, seo copywriter, ZZP Tekstschrijver voor mijn part; hoe je jezelf ook noemt, het is altijd boeiend om te kijken in welk hokje anderen je plaatsen. En dankzij Twitter kun je dat snel uitvogelen. De hokjes heten twitterlijsten. Openbare kooitjes waar  – als anderen het de moeite waard vinden je erin te stoppen – geen ontsnappen aan is.
Â
De lijsten waarop @tekstschrijvert voorkomt zijn gelukkig een aardige afspiegeling van mijn interesses. Benieuwd naar wat de rode draad aan predikaten is, heb ik de woorden na twitter.com/lists/ even op een rijtje gezet. Daaruit blijkt dat ik volgens anderen vooral (tekst)schrijver(s) ben, die zich vanuit Utrecht als copywriter bezighoudt met communicatie, internet en journalistiek.
Â
Â
Benieuwd welke lijstjes er nog zullen volgen op http://twitter.com/#!/TekstschrijverT/lists/memberships
Maakt het uit?
Behalve voor SEO?
Als tekstschrijver ben je een allrounder. Wat er ook voor tekst op je afkomt, jij weet de inhoud, de vorm en de tone of voice zo te maken dat deze zijn werk doet.
Ik heb ook wat omzwervingen gemaakt langs allerlei termen en invullingen van het vak. Ben ik een specialist? Ben ik een allrounder? Snap ik genoeg van SEO om hier op te kunnen scoren? Semantics!
In mijn hart ben en blijf ik toch altijd tekstschrijver. Iemand wiens passie het is om met plezier en kennis van zaken met teksten om te gaan. De rest… who cares?
Het maakt voor de klant denk ik in sommige gevallen wel degelijk uit. Voor een bank is het makkelijker te communiceren met iemand die veel van economie en financiën weet, voor een tuinder is het makkelijker communiceren met iemand die de wereld van de tuinders kent. Niet alle klanten vinden dat veel voorkennis een must, maar het helpt wel.
is het belangrijk om te weten in welke lijstjes je staat? Zelf heb ik 1 lijst gemaakt; een ‘VIP’ lijst van ca 10 accounts die ik volg, echter in hoeveel lijstjes mijn account staat vind ik niet belangrijk. Wellicht anderen wel?
He Copydimitri: het maakt voor jezelf inderdaad niets uit ;-) Sommige derden daarentegen, zoals Jeroen betoogt, varen blind op andermans oordeel. Zoekmachines niet in de laatste plaats… (@Rob).
Je hebt zeker een punt Jeroen. En voor klanten werkt het soms zo.
Ik denk dat de kracht van de tekstschrijver juist zit in het snelle inleven in de doelgroep, het snelle inlezen in het jargon en dit vertalen.
Ik heb veel voor technische ondernemingen gewerkt. Zeer technische! Nerdniveau technisch. :-) Maar voor al deze ondernemingen moet je toch de vertaalslag maken. Van technisch naar verkoopbaar.
Het is die vertaalslag waar de klant op moet kunnen bouwen. Je bent geen specialist, maar kunt dit desgewenst snel worden. En vervolgens altijd weer verkoopbaar laten klinken. Maar zo sta ik er in.