dec 07 2010

Gebruik vraagteken in titel?

Published by at 12:04 pm under Achter de letters

De dikke titel uit het postje van 26 november heeft gewonnen van de testtitel. De eindstand: 498 tegen 165 (klikken). Tijd voor een nieuwe test! Over het gebruik van vraagtekens in titels. Werkt dat nu beter dan uitroeptekens? Aartjan reageerde op David en Jolanda dat het van de context zal afhangen. Daar sluit ik me bij aan. Die context maakt het misschien ook lastig om objectief te meten. Aan de Headline Split Tester Plugin zal het in ieder geval niet liggen. Die meet de komende 10.000 vertoningen van dit postje welke titel het meest nieuwsgierig maakt.
 
Wat denk je, wordt het ‘Gebruik vraagteken in titel?’ of ‘Gebruik vraagteken in titel!’? En voor de SEO’ ers onder de lezers nog een vraag: hoe blij is Google met die dubbele URLs bij mijn postjes? Denk je dat het ranking schaadt, positief stimuleert of dat het niet uitmaakt?

RETWEET (!) of niet (?)

9 responses so far

9 Responses to “Gebruik vraagteken in titel?”

  1. Aartjan van Erkelon 07 dec 2010 at 1:24 pm

    Leuk experiment!
    Ik vermoed uit eerdere ervaringen met dit soort tests wel dat je voor echt statistisch bewijs een paar dingen nodig hebt:
    1. Heel veel verkeer, het aantal van 10.000 dat je noemt zou wel eens kunnen kloppen
    2. Twee headlines die heel verschillend zijn, anders wordt uitslag nooit ‘conclusive’. Ik denk dat uitroepteken of vraagteken niets uitmaakt.

  2. Tekstschrijver Timon 07 dec 2010 at 1:51 pm

    Wat mij nog niet duidelijk is, is hoe de plugin precies meet. De titel heeft volgens de plugin binnen een uur al bijna 500 views gehad en er is al bijna 100 keer op geklikt (40-60 in het voordeel van uitroepen).

    Maar volgens getclicky heb ik vandaag tot nu toe 114 bezoekers die 208 actions (lees kliks) hebben uitgevoerd. Dus hoe hij aan die 500 komt, is raadselachtig (browser refreshes?). Binnen een paar dagen haalt hij op deze manier in ieder geval de 10.000 wel…

    Twee verschillende headlines maken het verschil tussen uitroepteken en vraagteken meten juist lastiger toch? Of begrijp ik je niet goed?

  3. Patrick Bakkeron 07 dec 2010 at 3:21 pm

    Werkt het als een A/B test waar de traffic 50/50 wordt gesplitst? Ik kom bijvoorbeeld binnen via een Twitter link. Ik heb niet eens een titel gezien met of zonder vraagteken.

    Mijn grote vraag is eigenlijk: heb je ooit wel eens een post geschreven met 10000 unieke visitors? Of 1000?

  4. David Brinkson 07 dec 2010 at 3:22 pm

    Ik ben het met Aartjan eens dat alleen een uitroepteken of vraagteken een beetje weinig is om te testen, maar wat moet je dan, als je juist dat verschil wilt testen?

    Misschien meerdere series testen in andere bewoordingen en dan op de lange termijn kijken of titels met vraagtekens of met uitroeptekens beter scoren?

  5. René Greveon 07 dec 2010 at 3:47 pm

    Net als Patrick kwam ik hier binnen via Twitter en had helemaal niet gezien dat er al dan niet een vraagteken stond.

    Ik ben het ook met hem eens dat je een 50/50 A/B-splittest moet doen (met bv de abonnees van je nieuwsbrief… -sta je al op die van mij?!)

  6. Tekstschrijver Timon 07 dec 2010 at 3:50 pm

    Tussenstand: 84 om 78… (667 vertoningen). Het vraagteken loopt in.

    @Patrick: de link op twitter die ik had gepost, linkt naar een URL zonder “?isalt=0” of “?isalt=1” erin, de retweetlink doet hetzelfde. Maar als iemand zelf een linkje kopieert en rondtwittert dan kan het de uitkomsten wel gaan beïnvloeden, denk ik. <- Misschien niet heel erg, want dan blijkt die ene titel schijnbaar ook retweetwaardiger o.i.d.

    Het werkt inderdaad als 50/50-test: als je de homepage ververst, dan zie je de titel veranderen.

    Het antwoord op De Grote Vraag is in beide gevallen ja. Het meest populaire postje van deze maand (/2010/11/10/serieus-uurtarief/) zit nu tegen de 1000 unieke bezoekers in dertig dagen. Andere populaire postjes genereren rond de 400 unieke bezoekers per stuk, per maand.

    <- Volgens Getclicky. Dat statistiekenprogramma telde afgelopen 30 dagen iets meer dan 4000 unieke bezoekers, die iets meer dan 6500 keer op een linkje binnen de site klikten.

  7. Tekstschrijver Timon 07 dec 2010 at 4:33 pm

    René, zie http://wordpress.org/extend/plugins/headline-split-tester/ voor details van de plugin. Er staat helaas niet veel documentatie bij, dus ben er nog niet achter waarom de views volgens de plugin zoveel harder gaan dan de gegevens waar getclicky mee komt.

    Of het moet zijn dat de (serverbased) plugin iedere keer telt als de titel opgevraagd wordt, en dan gaat het wel een stuk sneller, aangezien hij in het linkermenu staat onder ‘recent posts’ (op alle pagina’s van de site), en meerdere keren onder ‘recent comments’.

    <- Dat zou het wel eens kunnen zijn. Dan nog zit het aantal unieke paginaweergaves van dit postje vandaag ná klik (dus op “?isalt=0″ of “?isalt=1″) nog maar net rond de zestig, waardoor het lijkt dat de plugin ook alle vertoningen meerekent die zonder die toevoeging gerealiseerd zijn (dat zijn er volgens getclicky ongeveer nog 1x zoveel).

    Het uitroepteken ligt met 100 kliks overigens weer voor op het vraagteken met 90 kliks.

  8. Tekstschrijver Timon 08 dec 2010 at 11:27 am

    Aartjans voorspelling lijkt uit te gaan komen. In tegenstelling tot de vorige titeltest, is het verschil tussen uitroepteken en vraagteken vooralsnog marginaal. De stand na bijna 24 uur is:

    Total Impressions: 1861 out of 10000
    Primary Headline Clicks: 151
    Alternate Headline Clicks: 168

  9. […] vertoont).   Na deactiveren – dit viel te verwachten – verdwijnt overigens ook de als alternatief opgegeven titel. Jammer als dat net de winnaar was en je hem niet hebt onthouden ;-) Nou ja, weten we dat ook […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!