nov 03 2010

Schoonheidsfoutje van Google?

Published by at 10:28 am under Historie

Stel dat je in een stad of dorp woont waar voornamelijk ondermaatse tekstschrijvers wonen. Dan heb je als het aan Google ligt pech. Want als je zoekt naar tekstschrijver en Google ‘ziet’ aan je IP-adres waar je ongeveer woont, dan zul je het in de zoekresultaten toch vooral moeten doen met de lokale tekstbroeders (áls ze hun bedrijf vermeld hebben via maps.google.com).
 
Deze ‘laatste’ update van Google is in ieder geval goed nieuws voor de schoonheidsspecialiste in Nieuwegein, als ze meer klanten uit Nieuwegein hoopt aan te trekken. Maar diezelfde schoonheidsspecialiste krijgt het vanaf nu een stuk moeilijker om dames uit Utrecht op haar bestaan te wijzen.
 
De gevolgen van de update voor Tekschrijver Tim zijn vergelijkbaar. Google gaat me voortrekken bij de lokale zoekers (blij dat ik niet in Schoonhoven o.i.d. woon!), en maakt me moeilijker te vinden buiten Utrecht. Enige pluspunt aan deze recente update? Op lange termijn zal ik waarschijnlijk een hoger percentage lokale klanten hebben, waardoor ik minder hoef te reizen. Dus goed voor het milieu is het wel.
 

Toch voelt het een beetje als terug naar de tijd van de Gouden Gids. Een achteruitgang. Foutje van Google? Of is het een onvermijdelijke en positieve ontwikkeling om de dienstverlener+plaatsnaam-spambedrijven uit te roeien? Als dat laatste het geval is dan vind ik het middel vervelender dan de kwaal: Tekstschrijver Tim en Utrecht, door Google tot elkaar veroordeeld…

5 responses so far

5 Responses to “Schoonheidsfoutje van Google?”

  1. Rolandon 03 nov 2010 at 12:25 pm

    Dat valt volgens mij best wel mee.

    Je kunt in de Google Place pagina namelijk precies opgeven op welke locaties je je klanten bedient. Bijvoorbeeld door aan te geven dat je klanten op hun eigen bedrijfslocatie van dienst bent. Of door een verzorgingsgebied te definiëren, bijvoorbeeld alles binnen een x aantal km’s vanaf je woonplaats of door specifieke plaatsnamen op te geven. Ook kun je aangegeven dat je bedrijfsadres niet zichtbaar is in je Google Place pagina, als je woonplaats niet zo relevant is voor je potentiële klanten.

    Google houdt rekening met al deze instellingen bij het tonen van je Place pagina bij zoekopdrachten. Als je bijvoorbeeld opgeeft dat je voor klanten in Amsterdam werkt, wordt je Place pagina getoond bij zoekopdrachten vanuit Amsterdam en niet bij zoekopdrachten vanuit Utrecht.

  2. Tekstschrijver Timon 03 nov 2010 at 12:53 pm

    Thx Roland! Goed advies.

    Ik twijfel of ik op die manier binnen Places kan ranken boven de vele tekstschrijvers in Amsterdam (bij een search door iemand in Amsterdam), maar heb het nog niet geprobeerd.

  3. Maria Neeleon 16 nov 2010 at 2:07 pm

    Heel handig, bedankt Roland! We gaan direct een en ander aanpassen. Had TekstschrijverT’s blog gelezen, maar jouw reactie gemist. Dat lijkt meer op wat we van Google gewend zijn.

  4. Carola Janssenon 16 nov 2010 at 3:00 pm

    Roland, dank voor die informatie, ben ik blij mee (en een klant van ons die daar van de week naar vroeg ook!). Heb meteen ons Places-profiel bijgewerkt. Trouwens ook ontdekt dat je hele provincies kunt toevoegen. Alleen bij Groningen gaat dat mis.

  5. Jan Polmanon 25 feb 2011 at 3:00 pm

    Niet over nagedacht, of in ieder geval niet lang genoeg.
    Mijn IP zegt dat ik rond Amsterdam woon, terwijl ik mijn leven slijt in een dorpje in ZW Drenthe. Dat mijn provider in Amsterdam zit is prima, maar om dan ook maar klakkeloos aan te nemen dat ik daar dus werk …. ? Een beetje te simpel (vooral voor Google, DE zoekmachine).

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!