sep 06 2010

Veel aan je kop?

Published by at 9:50 am under Tims teksttips

Als je veel aan je hoofd hebt, moet je soms concessies doen. Niet teveel op je eigen tekstschrijfblogje publiceren in ruil voor mooie opdrachten bijvoorbeeld (mea culpa). Of je moet soms juist even de pen neerleggen en stilstaan bij waarom het niet opschiet met die koppen / taglines / streamers in dat ene project. De vraag was om even wat koppen voor brochureteksten uit de mouw te schudden. Nu ben ik net een machine op dat front: gooi er een kwartje in en ik roep zo honderd uitstekend bruikbare titels… Maar vandaag niet. In een poging wat helderheid voor mezelf te creëren, mailde ik wat typen koppen / soorten titels, met het verzoek daar een keuze in te maken.
 
Ik mailde dat in dit geval meerdere opties een overweging waard zijn (met tussen haakjes telkens een simpel voorbeeld):
 
a. Koppen als 1 woord, vanuit de eigen kernwaarden (nieuwsgierig, vernieuwend, vertrouwd, etc.)
b. Koppen als 1 woord, vanuit wat klanten zoeken (partner, efficiency, value for money, meerwaarde)
c. Koppen die je standaard in corporate brochures aantreft (onze visie op <onderwerp>)
d. Koppen als zegswijzen (met beide benen op de grond)
e. Koppen als zegswijzen met een twist (beide benen op de grond aan de weg timmeren)
f. Koppen als quotes model storytelling (“om te zoenen…”)
g. Koppen als boude stellingen (<iets negatiefs> weg ermee!)
h. Koppen als vragen (Waarom MVO? Wat doen doen we precies? Voor wie werken we zoal?)
i. Koppen in gebiedende wijs en/of als heel werkwoord (aanpakken, doorhalen, verwerken)
j. Negatief geformuleerde koppen (wie geschoren wordt moet stilzitten e.d.)
k. Poetische totaaloplossingen (lekker lang lijmende lijm)
l. Een serie koppen die samen een logisch geheel vormen (“Ik ben” Ben / buiten / blij / etc.)
m. Abstracte koppen (vrijheid, kwaliteit, symbiose)
n. Koppen die de inhoud 180 graden omdraaien (lekker stom, desinteresse troef, etc.)
o. Koppen als sommetjes (1 + 1 = 3, klant + leverancier = partner, uw vraag x onze dienst = winst)
p. Koppen als klantuitspraken (“ik wil een leverancier die…”, “moet ik me zorgen maken over…”, “is dit nu beter voor mij of jullie”)
q. Koppen die telkens het eerste woord van de tekst zijn (kop: Veiligheid…tekst: …is van levensbelang)
r. Koppen als persoonlijk voornaamwoorden (ik, jij, u, wij, zij, het)
s. Koppen met terminologie uit de branche waar je je op richt (gezond, medische bril, we KNO what you want, )
etc.

Als je besluit wat voor soort koppen je wil, hoef je er niet 2000 maar 20 te bedenken, om er uiteindelijk 10 winnaars tussen te vinden. En mocht je er vervolgens nóg niet uitkomen, heb je altijd deze postjes nog:
 
http://tekstschrijver-tim.nl/2008/11/13/tips-titels-schrijven
http://tekstschrijver-tim.nl/2008/11/14/actuele-tijdloze-titels
http://tekstschrijver-tim.nl/2008/10/07/spoedcursus-koppensnellen

One response so far

One Response to “Veel aan je kop?”

  1. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 06 sep 2010 at 9:52 am

    […] Actuele tijdloze titels En zelfs nog een: Spoedcursus koppensnellen Vooruit, nog twintig kopopties: Veel aan je kop? Nieuw: 20 tips voor openingszinnen! Handleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief? Wat […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!