mrt 10 2010

Sollicitatiebrief schrijven? Help!

Published by at 1:38 pm under Tijdelijk actueel

Marnix is een held. Een onverschrokken digital native die zo dapper is om zijn sollicitatiebrief – in conceptvorm – hier te publiceren met de vraag “hoe kan ik deze brief verbeteren?” De ruwe versie is alvast een stuk beter dan de voorbeeldsollicitatiebrief uit het vorige postje, maar hij is nog niet af. Wie heeft er nog een tip voor deze crowdsourcende communicatiegoeroe in de dop? Wat moet hij in zijn brief veranderen om te zorgen dat zijn potentiële werkgever direct contact opneemt? Tekstueel zie ik ruimte voor verbetering. Jij ook? Dan moet je even reageren! Enneh… aardig zijn he?
 
Utrecht, xx maart 2010

Betreft: Sollicitatie naar de functie communicatieadviseur

Beste mevrouw xxxx,
 
Die ondernemende communicatieadviseur, dat ben ik! Ik ben Marnix van de Veen, een creatieve communicator. Vorig jaar heb ik mijn bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen afgerond met een scriptie over de iPhone. Sindsdien heb ik als zelfstandig ondernemer onderzoek gedaan naar burgerschap en deelgenomen aan Creative City Lab. Momenteel geef ik freelance communicatie-advies aan diverse partijen. Zo ontwikkel ik een communicatiestrategie voor S-Panell en help ik diverse ZZP’ers met het aanscherpen van hun online boodschap.
 
Point to Point Communicatie spreekt mij aan door de combinatie van strategie en uitvoering. Een oplossing verzinnen is zeer waardevol, maar zorgen dat die oplossing ook echt wordt uitgevoerd is minstens zo belangrijk. Hierbij zijn goede partnerships met experts van het grootste belang. 
 
Ik heb Point to Point Communicatie het nodige te bieden. Ik ben in staat mijn theoretische kennis te vertalen naar reële oplossingen. Op conceptniveau stel ik steeds de vraag hoe communicatie waarde kan toevoegen voor zowel de zender (mijn klant) als de ontvanger (zijn klant). Het antwoord op deze vraag vertaal ik naar een concreet communicatieplan.
 
Media en communicatie zijn mijn passies. Ik ben zeer actief op Twitter (@Verbal_Kint) en weet de weg op LinkedIn, FaceBook en Hyves. Vorig jaar heb ik ervaring opgedaan met het inzetten van social media als marketingtool in het TriQl concept. Deze brief is overigens gecrowdsourced via www.tekstschrijver-tim.nl.
 
Ik ben kortom een creatieve communicator die waarde wil toevoegen aan elke conversatie. Wilt u meer weten? Dan wil ik deze brief uiteraard graag toelichten in een gesprek.
 
Met vriendelijke groet,
 
Marnix van de Veen
 
Adres
Adres
telefoon
E-mail

20 responses so far

20 Responses to “Sollicitatiebrief schrijven? Help!”

  1. Tekstschrijver Timon 10 mrt 2010 at 1:54 pm

    Eerste gedachte:

    Wat betreft opbouw (ik heb nog niet in detail naar alle zinnen gekeken): wat als je nu eens de derde alinea direct na de eerste zin zet. De tweede alinea blijft de tweede. De eerste alinea, minus die eerste zin, bombardeer je tot derde alinea.

    De tweede en derde zin van de tweede alinea zijn wel wat vaag overigens…

  2. Lindaon 10 mrt 2010 at 2:03 pm

    Ziet er goed uit. Ik vind alleen de drie keer ‘willen’ in de laatste alinea een beetje storend. En weet de lezer wat het TriQl concept is?
    PS: Dit is best aardig toch?

  3. Verbal_Kinton 10 mrt 2010 at 2:04 pm

    Eerste reactie van de held zelf.. Potentiële werkgevers mogen natuurlijk ook direct reageren.. Verder wacht ik het commentaar nog even af!

  4. Gaiaon 10 mrt 2010 at 2:14 pm

    Ik vind beginnen met ‘Beste mevrouw’ een beetje raar. ‘Beste’ combineert voor mij alleen met een voornaam, bij ‘mevrouw’ verwacht ik ‘Geachte’.

    En wat spelfouten: zzp’ers is met kleine letters, ‘gecrowdsourcet’ is met een t.

  5. Pinkeron 10 mrt 2010 at 3:34 pm

    In de laatste alinea zou ik ‘Ik ben kortom’ vervangen voor ‘Kortom, ik ben.

  6. Tekstschrijver Timon 10 mrt 2010 at 3:58 pm

    Op verzoek van Marnix heb ik zojuist nog even de links in de brief gezet die hij erbij wil sturen. Ik vroeg nog: “In een geschreven brief heb je ook geen links toch?” Wat blijkt, hij stuurt de sollicitatiebrief niet (/nooit?) per traditionele post.

    Ik zou hem wél per post sturen – zeker als je een beetje wilt opvallen. En als je hem digitaal stuurt dan zou ik liever 1 adres voor aanvullende informatie 3x herhalen, dan 9 verschillende adressen erin zetten.

  7. Carola Janssenon 10 mrt 2010 at 4:39 pm

    Ha Marnix

    Wat een goed idee van je om je brief op deze manier te verbeteren. Ik vul even aan.

    * Bel eerst naar de organisatie met wat slimme vragen. Daarop kun je inhaken in je brief en je naam is dan bovendien straks al bekend. Altijd goed. Stel ook meteen je praktische vragen zoals: aan wie richt ik mijn brief, willen jullie ‘m digitaal of op papier.

    * “Point to Point Communicatie spreekt mij aan door de combinatie van strategie en uitvoering. Een oplossing verzinnen is zeer waardevol, maar zorgen dat die oplossing ook echt wordt uitgevoerd is minstens zo belangrijk.”
    Wat spreekt je daarin aan? Dat vergeet je te vertellen.

    * Maak wat je beweert overal concreet met voorbeelden, zoals je ook in de alinea over je passie voor communicatie doet. Je schrijft nu bijvoorbeeld:”Ik ben in staat mijn theoretische kennis te vertalen naar reële oplossingen.” Bewijs dat met een actuele vertaling. En persoonlijk houd ik niet van oplossingen (zie http://kiezel.com/kiezelblog/optimale-oplossingen.html). En ook niet van passies overigens (zie http://kiezel.com/kiezelblog/passie-voor.html).

    * Je schrijft: “Hierbij zijn goede partnerships met experts van het grootste belang.” Waar komt dit gratis advies opeens vandaan? Hier ontbreekt een reden voor deze mededeling.

    * Wat een saai einde! “Ik ben kortom een creatieve communicator die waarde wil toevoegen aan elke conversatie. Wilt u meer weten? Dan wil ik deze brief uiteraard graag toelichten in een gesprek.” Bewijs op die plek dat je een creatieve communicator bent – dan hoef je dat ook niet te vertellen.

    Succes!
    Carola

  8. Vincenton 10 mrt 2010 at 6:10 pm

    Een verassende sollicitatie in de vorm van een website, toegespitst op de functie en het bedrijf waar je naar solliciteert, heeft in mijn omgeving iemand een keer aan een baan geholpen. Puur omdat het eruit springt.

    Stuur een brief met alleen een website: http://www.marnixzoekteenbaan.nl oid denk dat je dan meer kans hebt dat mensen je informatie bekijken en lezen!

  9. Petraon 12 mrt 2010 at 12:15 pm

    Ik zou het woord “kortom” in de laatste alinea vooraan zetten in de zin. Eens met 3x ‘willen’ in de laatste alinea zoals eerder opgemerkt.

    Verder vind ik de brief enthousiasme uitstralen!

  10. 1 plus 1 plus 1 kan een heleboel zijnon 12 mrt 2010 at 12:21 pm

    […] Wanneer 100 mensen 10 dollar geven, hoeft men niet een lobbyist te smeken 1000 dollar te geven. Maar ook kleinschaliger voorbeelden zijn te vinden op het web, zoals de afgestudeerde communicatieadviseur die de kracht van de massa gebruikt om zijn sollicitatiebrief te verbeteren. […]

  11. Reinder de Vrieson 12 mrt 2010 at 12:52 pm

    Tof!

    Opmerkingen: ‘point-to-point’ is met streepjes, omdat het een neologisme én een woordgroep is. Zelfde zin: door moet ‘vanwege’ of ‘omdat’ zijn. ‘Door’ is geen sterk verbindingswoord voor een argument (ik vind dit, omdat …). De verbuiging van crowdsourcing: gecrowdsourcet. Een neologisme, hoe Engels het ook klinkt, verbuig je helaas volgens Nederlandse spellingsregels.

    Groet,

    Reinder

  12. Pinkeron 12 mrt 2010 at 2:12 pm

    Reinder, ‘Point to Point’ zou inderdaad met streepjes moeten, als het geen eigennaam was geweest (http://www.pointtopoint.nl/) die zonder streepjes is gespeld.

  13. MuseumFutureon 12 mrt 2010 at 2:17 pm

    Ik heb dit initiatief behandeld als mooi voorbeeld van de kracht van crowdsourcing op museumfuture.nl. Ik denk dat het belangrijkste is dat een sollicitatiebrief eruit springt, dus zoek naar een originele invalshoek. Vincents idee over een speciale website is geen gek idee, alleen moet je voorbeelden zoals dit vermelden: http://www.barneysvideoresume.com.

    Groet,

    Steven
    Webredactie MuseumFuture.nl

  14. Reinder de Vrieson 15 mrt 2010 at 11:16 pm

    Pinker, je hebt gelijk – sprak voor mijn beurt!

  15. Verbal_Kinton 16 mrt 2010 at 10:37 am

    Bedankt voor alle reacties! Veel goede punten die ik niet alleen nu, maar ook bij volgende brieven zal gebruiken. Eerst zal ik per reactie reageren, daarna heb ik nog een vraag (de hamvraag).

    Tekstschrijver Tim: Ik snap waarom je vindt dat ik eerst moet aangeven waarom ik bij het bedrijf pas. Ik weet echter nog niet zeker of ik de argumentatiestructuur dan beter vind worden. Ik ga er even mee klooien.

    Linda: Je hebt gelijk, dat moet anders (3 x willen in de laatste alinea).

    Gaia: Je hebt gelijk, geachte is beter.

    Pinker: Ik twijfel nog, volgens mij kan het allebei, maar ik zal er over nadenken. (kortom)

    Tekstschrijver Tim: Alle bedrijven die ik heb gebeld hebben liever een e-mail. Ik gebruik de verschillende links om aan te geven dat ik die digital native ben waar je het over hebt. Je hebt wel een goed punt als je zegt dat 9 hyperlinks overkill zijn.

    Carola Jansen: Dank je voor het compliment!
    * Bellen is inderdaad altijd goed, maar heb ik in dit geval niet gedaan. Volgende keer weer wel denk ik..
    * Wat me aanspreekt is nou juist die combinatie, misschien moet ik meer uitleggen dat de meeste bedrijven zich richten op strategie óf uitvoering.
    * Goed punt, ik moet meer voorbeelden noemen. De angst is dat de brief dan te lang worden.
    * Goed punt. Op de website geeft Point to Point aan dat ze partnerships aangaan voor de productie van sommige content. Ik vind het prettig als mensen/bedrijven hun beperkingen kennen en sommige zaken uit handen durven te geven.
    * Goed Punt. Ik zal de laatste alinea actiever maken.

    Vincent: Het klopt dat een website wellicht meer aandacht trekt. Als je echter meerdere sollicitaties hebt lopen weet ik niet of een website het optimale medium is. Voorlopig houd ik het dus bij e-mails en dit soort initiatieven.

    Petra: Dank je voor het compliment, laatste alinea wordt in ieder geval herschreven

    Reinder: Vanwege pas ik in!

    Museumfuture: Leuk dat je me genoemd hebt! Barney’s video resume is natuurlijk wel ontzettend fake trouwens.. (How I met your mother)

    Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben: Wat vonden de lezers van de brief. Dat hij niet perfect is lijkt me duidelijk, maar zouden de bezoekers van Tekstschrijver Tim mij op gesprek vragen of niet?

  16. Verbal_Kinton 18 mrt 2010 at 9:00 am

    De brief is verstuurd (en aangekomen). Hieronder de uiteindelijke versie.. Er staan nog steeds een paar links in, die staan hier tussen [en]. Bedankt allemaal!

    Utrecht, 16 maart 2010

    Betreft: Solliciatie naar de functie communicatieadviseur

    Geachte mevrouw Xxxxx,

    Die ondernemende communicatieadviseur, dat ben ik! Ik ben Marnix van de Veen [www.rnix.nl], een creatieve communicatiefanaat. Ik heb Point to Point Communicatie het nodige te bieden. Ik vertaal mijn theoretische kennis elke dag naar concreet communicatieadvies, zowel professioneel als ongevraagd in de kroeg. Op conceptniveau stel ik steeds de vraag hoe communicatie waarde kan toevoegen voor zowel de zender (mijn klant) als de ontvanger (zijn klant). Het antwoord op deze vraag vertaal ik naar een concreet communicatieplan.

    Point to Point Communicatie spreekt mij aan vanwege de combinatie van strategie en uitvoering. Als adviseur wil ik dan ook verantwoording kunnen nemen voor het gehele communicatieproces, van het concept tot de reactie op de uiting.

    Iets meer over mij: Vorig jaar heb ik mijn bachelor Communicatie- en Informatiewetenschappen afgerond met een scriptie over de iPhone [www.rnix.nl/imediacy]. Daarna heb ik als zelfstandig ondernemer onderzoek gedaan naar burgerschap en deelgenomen aan Creative City Lab [www.creativecitylab.nl]. Momenteel geef ik freelance communicatie-advies aan diverse partijen. Zo ontwikkel ik een communicatiestrategie voor S-Panell en help ik diverse ZZP’ers met het aanscherpen van hun online boodschap.

    Media en communicatie zijn mijn passies. Ik ben zeer actief op Twitter (@Verbal_Kint) en weet de weg op LinkedIn, Facebook en Hyves. Vorig jaar heb ik ervaring opgedaan met het inzetten van social media als marketingtool.

    Kortom, ik ben een creatieve communicator die waarde wil toevoegen aan iedere conversatie. Hopelijk krijg ik ook de kans om dat te doen in een persoonlijk gesprek!

    Met vriendelijke groet,

    Marnix van de Veen

    PS: Deze brief is gecrowdsourcet via http://www.tekstschrijver-tim.nl.

    Adres
    Adres
    Telefoon
    E-mail

  17. Tekstschrijver Timon 18 mrt 2010 at 9:17 am

    He kroegtijger ;-) Benieuwd naar de reactie! Staat in de verzonden versie overigens ook Solliciatie ipv Sollicitatie?

    Ik zou die eerste alinea nog steeds liefst wat minder ikkerig zien en meer toeschrijven op de ontvanger, bijvoorbeeld (snel voorbeeldje, niet bedoeld als dé insteek) ->

    Die ondernemende communicatieadviseur, dat ben ik! Ik ben Marnix van de Veen [www.rnix.nl], een creatieve communicatiefanaat. Een aanwinst voor Point to Point Communicatie! Tenminste… Als Point to Point Communicatie op zoek is naar iemand die zijn theoretische kennis uitstekend weet te vertalen naar concreet communicatieadvies. En als Point to Point Communicatie een communicatieadviseur zoekt die in staat is om waarde toe te voegen aan de communicatieve inspanningen van de klant.

    Point to Point Communicatie spreekt mij aan vanwege… etc.

  18. Verbal_Kinton 24 mrt 2010 at 2:10 pm

    De reactie op de brief is binnen. Ze hebben al een aantal zeer geschikte kandidaten voor de functie waarop ik heb gesolliciteerd, maar ik mag wel langskomen voor een oriënterend gesprek.

    Bedankt voor alle hulp! Marnix

  19. Jan Tabakon 05 jul 2010 at 10:07 am

    Mooi! Kwam, onlangs deze sollicitatiebrief tegen in de post. Leuk om even op te schieten?

    – – –

    Onderwerp: stage afdeling Communicatie

    Utrecht, 14 januari 2010

    Geachte mevrouw xxx,

    U zoekt vanaf februari een goede stagiair Communicatie, ik zoek een afstudeerstage vanaf februari als stagiair op deze plek. Gisteren zag ik uw advertentie in de Spits en heb deze direct uitgescheurd en thuis naast de pc gelegd om nu te schrijven waarom ik graag deze stage bij XXX wil lopen.

    XXX is voor mij namelijk de ideale plek voor een afstudeerstage omdat media en communicatie(management) mijn grootste interesse hebben. XXX is dynamisch, elke dag anders, zowel online als in papier. En ook de communicatie – in marketing als management – moet zich hier op richten. Elke dag nieuwe campagnes, nieuwe middelen en nieuwe informatiedragers zijn uitdagingen die ik graag aanpak.

    Waarom kiezen voor mij? Mijn ervaring in de door u gestelde competenties is groot. In de afgelopen jaren heb ik parttime gewerkt in soortgelijke functies en op verschillende plaatsen. De B2B-communicatie ken ik goed en weet wat daarvan de verwachtingen zijn. Ook werken met advertenties, mailings en nieuwe campagnes is voor mij vertrouwd. Bovendien heb ik ruime kennis van copywriting (web/long/B2B/B2C), grafisch vormgeving (ontwikkeling/dtp) en website-ontwikkeling (ruim tien jaar als hobbyist).

    Wat ik wil leren? Op strategisch niveau is er nog bij te spijkeren. Een campagne creëren op gevoel is helaas onvoldoende en binnen een grote organisatie als XXX wil ik meer inzicht krijgen in de keuzes voor de inzet van middelen en media. En met name de onderbouwing – al dan niet theoretisch – vind ik geweldig om meer van te weten, op elk vlak van communicatiemanagement. Met name B2C-communicatie heb ik de afgelopen jaren minder mee gedaan dan B2B.

    Vanaf 1 februari zoekt u een enthousiaste stagiair. Ik denk behalve enthousiasme, ook veel ambitie mee te brengen. Dat vertaald zich in mijn precieze manier van werken, dat ik hart voor de zaak heb en deadlines als heilig bestempel. Met al het bovenstaande denk ik de perfecte stagiair te zijn voor XXX omdat ik méér meebreng dan alleen een opleiding.

    Graag wil ik u ontmoeten om mijzelf voor te stellen. Gemaakt werk meebrengen kan uiteraard altijd. Alvast bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    xxx

    – – –

  20. 1 plus 1 plus 1 kan een heleboel zijnon 12 apr 2011 at 12:22 pm

    […] afgestudeerde communicatieadviseur Marnix van de Veen die de kracht van de massa gebruikt om zijn sollicitatiebrief te […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!