feb 19 2010
Zien eten, doet eten
Je loopt in een onbekende stad, op zoek naar een restaurant. En, zo wil het toeval in dit verhaal, al snel heb je een straatje gevonden met drie restaurants. Bij één van de drie staat er een rij wachtenden voor de deur. Bij de volgende is driekwart van de tafeltjes bezet. Bij de derde eetgelegenheid oogt het leeg en spreekt de eigenaar je aan om vooral in zijn restaurant te komen eten. Wat doe je?
Tenzij je geen nee durft te zeggen, neem ik aan dat je kiest voor het tweede restaurant. Je krijgt de bevestiging dat het goed is, gezien de populariteit. Bij het drukste etablissement hebben ze vast geen tafel meer voor jou. En dat laatste tentje, daar zal wel iets mis mee zijn als ze er een ‘propper’ voor nodig hebben.
De meeste mensen gaan (zowel bewust als onbewust) af op het oordeel van anderen. Het is een bewezen fenomeen. Een gegeven waar je in wervende tekst uitstekend gebruik van kunt maken. Op meerdere manieren.
Testimonials
Oftewel referenties. Laat klanten zeggen wat ze van de producten of diensten vinden. Het gaat er bijna niet om wát ze zeggen, het feit dát er klanten zijn die zich hiervoor lenen, zegt al genoeg.
Praktijkvoorbeelden
Niet te verwarren met testimonials; je laat in dit geval de klant niet aan het woord. Je beschrijft wat <de organisatie> in het verleden bijvoorbeeld voor <‘een’ grote woningcorporatie> heeft gedaan. En dat was een enorm succes, vanwege…
Etaleren
Restauranteigenaren passen het principe al eeuwenlang toe. Heb je maar vijf of tien gasten; parkeer die dan prominent bij het raam om voorbijgangers te laten denken dat het wel goed zit hier. Lijstjes van bestverkochte producten in brochures suggereren dezelfde populariteit. FAQ-rijtjes op websites doen op vergelijkbare wijze geloven dat er frequently questions geasked worden.
Call-to-actions
Vol is vol. De komende periode staan de deuren weer open, dus onderneem nú actie. De praktijk kan namelijk hooguit een x-tal klanten goed bedienen, daarna gaat de deur – helaas – weer op slot voor nieuwkomers. Een variant op deze schaarste ken je ook van “er zijn nog 67 exemplaren over, dus handel vandaag nog…â€.
We want more!!
Er zijn vast meer prima toepassingen te bedenken voor het ‘zien eten, doet eten’-fenomeen. Maar helaas moet ik het nu bij de bovengenoemde vier houden. Naar voorbeeld van Ferran Adrià (El Bulli) ga ik namelijk even op retraite. Volgende week meld ik me weer, goed?