sep 24 2009

IJzersmedende call-to-actions

Published by at 1:58 pm under Tims teksttips

In het tv-spotje van hetbegintmettaal.nl viel me op dat er een call-to-action ontbreekt. Niets ‘praat eens met je anderstalige buren’. Geen ‘bezoek de site’! Zelfs niks ’denk er eens over na’. Een gemiste kans. De kijker, of luisteraar, duidelijk maken wat hij met je boodschap aanmoet, is namelijk prettig en effectief. De ontvanger hoeft niet na te denken over wat jij in vredesnaam van hem wil, hij kan direct aan de bak. Met dank aan een duidelijke call-to-action, die het ijzer smeedt als het vuur heet is.
 
Waar voldoet een sterke call-to-action aan?
 
– Om te beginnen mag de call-to-action in principe overal in de tekst staan. Maar als je hem ergens anders plaatst dan op het einde van het bericht, loop je het risico dat de lezer al verder lezend het vergeet.
 
– Waar je hem ook gebruikt, in de regel is hij in de gebiedende wijs opgesteld. Schrijf je in, of bel ons. Dat klinkt plat, maar werkt. Het is een feit dat banners waar ‘klik hier’ in staat, meer kliks opleveren. Met als gevolg dat het uit de hand liep en dat het op iedere banner stond, waardoor dat nu van Google Adwords bijvoorbeeld niet meer mag. 
 
– Vervolgens is het verstandig om een tijdselement aan te brengen in de call-to-action. Schrijf je vandaag nog in, of bel nu. Je wil voorkomen dat de ontvanger het ‘even’ weglegt en er dan niet meer aan denkt.
 
– Om meer resultaat te boeken, kun je de call-to-action best vet, cursief of onderstreept neerzetten (in een kleurtje mag ook).
 
– Het scheelt bovendien veel als je drempels wegneemt door uit te leggen waaróm nu bellen, of nu inschrijven handig is. Bel vandaag nog, als… je verzekerd wilt zijn van deelname.
 
– Aangezien de meeste lezers onderhand wel blind zijn geworden voor ‘bel / mail / klik’ kun je de call-to-action ook toespitsen op de kern van je boodschap. Maak een knop of link met ‘Ja, ik wil ook de jackpot winnen’ ipv ‘Klik hier om naar de site te gaan’.
 
Ik zeg, doen!
 
Een call-to-action maken is dus NIET moeilijk. Zeg wat je als zender te bieden hebt, beschrijf waarom de ontvanger daar dolblij van moet worden, laat weten wannéér actie ondernemen noodzakelijk is, en leg uit wat er gebeurt als de ontvanger je aansporing negeert. Hou het helder, open, vriendelijk, ga ervan uit dat de ontvanger slimmer is dan jij, en probeer het zo makkelijk en aantrekkelijk mogelijk te maken om in te gaan op je oproep.
 
Twijfel?
 
Aan het schrijven geslagen, maar worstel je nog met een paar varianten? Geen stress. Een call-to-action kun je uitstekend testen. Maak drie dezelfde pagina’s op een website, of drie dezelfde advertenties in een krant, en voorzie ieder van een anders opgestelde call-to-action. Zo kun je eenvoudig meten wat voor de betreffende doelgroep het beste werkt.
 
Bestaan er ook slechte call-to-actions?
 
– Een slechte call-to-action is onduidelijk of vaag, of slaat de plank mis. Zorg dat je vooraf weet waar je het liefst op inzet. Is bellen wel handig als je 100.000 ontvangers hebt, is online inschrijven een slimme oproep in gedrukte media, etc.
 
– Ook een killer is te veeleisend zijn: je blind date op de eerste afspraak direct ten huwelijk vragen, is een brug te ver.
 
– En de aller aller allerslechtste call-to-action, is géén call-to-action– terwijl je wél hoopt dat er iets gebeurt.
 
Dussuh… onthoud dat!
 
T
 
PS Er zijn uitzonderingen op de regel dat géén call-to-action hebben een gemiste kans is. ‘Branding-campagnes’ bijvoorbeeld zijn bijna per definitie niet uitgerust met call-to-actions. McDonalds-spotjes met ‘I’m loving it’ roepen lang niet altijd op tot onmiddellijk actie ondernemen. De reden dat ik vind dat hetbegintmettaal.nl er wél eentje had moeten doen? Omdat er zoveel concreet te doen is als je achter deze campagne staat. En als je er niet achterstaat, zou je de taaltechnische boodschap op zijn minst ‘in je oren moeten knopen’.

6 responses so far

6 Responses to “IJzersmedende call-to-actions”

  1. Krek.on 24 sep 2009 at 5:00 pm

    Ik mis nog:

    Wat vind jij van het gebruik van een call to action? Geef nu je mening en reageer!

  2. Aartjan van Erkelon 24 sep 2009 at 6:18 pm

    Helemaal eens Tekstsmeder Tim! :-)

    Call to action toevoegen is op heel veel webpagina’s een dikke quick win.
    Het geeft focus en rust. Zeker als de CTA een button is.

    Vrij naar Robert Cialdini: gebruik een primaire én secundaire call to action.
    Primaire is groter verzoek (en gekleurde button), bijvoorbeeld Word donateur.
    Secundaire is kleiner verzoek (en grijze button), bijvoorbeeld Doe een anonieme donatie.

    Goede kans dat je de bezoeker zo verleidt tot het kleinere verzoek!

  3. Tekstschrijver Timon 25 sep 2009 at 2:05 pm

    @Krek en @Aartjan: mooie aanvullingen! Thx. Het Cialdini-principe is mateloos boeiend inderdaad. Heb hier* een TED.com filmpje gezet waaruit je leert dat je door een derde (ogenschijnlijk domme) optie toe te voegen, je lezers eenvoudig verleidt om de duurste van de twee oorspronkelijke opties te kiezen. Laat je die gekke/onlogische optie weg, kiezen ze juist voor de goedkoopste. How about that…

    *Hier: http://www.prachtig.nl/film-vd-week.htm

    In de categorie hypnotic writing.

  4. Rodehondon 28 sep 2009 at 8:14 pm

    Wat ik tamelijk absurd aan deze campagne vind, is dat het is gericht op mensen die geen Nederlands spreken. Dan heeft een spotje in het Nederlands vrij weinig zin, volgens mij.

  5. Emma Kweeon 29 sep 2009 at 1:15 am

    Het is dan ook niet zo zeer een call-to-action als wel een order-to-integration ;-)

  6. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 01 feb 2010 at 10:57 am

    […] Meer creatief schrijfcursusmateriaal? De komende weken (maanden, jaren?) zal ik deze pagina nog regelmatig bijwerken. Ik hoop dat ik je op je zoektocht enigszins geholpen heb. Zo ja, dan zou ik het leuk vinden om dat te horen. […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!