jun 17 2008

Direct Mail (DM)? Dreigbrief (DB)!

Published by at 2:32 pm under Achter de letters

Direct Mail (DM) is Engels voor wervend geschreven verkoopbrief die oproept tot het direct ondernemen van actie. Zoiets in ieder geval. Om te zorgen dat de ontvanger ook daadwerkelijk actie onderneemt (belt, of iets koopt) zijn er wat verleidingsmethoden. Je kunt inspelen op hebberigheid, nieuwsgierigheid, en tal van andere basale triggers. Je kunt een brief zo opstellen dat ie de lezer stap voor stap binnenhengelt, bijvoorbeeld via de AIDA-formule (attention, interest, desire, action). Je kunt iets leuks bijsluiten. De brieven handmatig ondertekenen. Personaliseren. De lijst is te lang om hier op te noemen. In dit postje gaat het om een nieuwe vorm van DM die sterk in opkomst is. Hij heet de Dreigbrief (BD). En hij gaat ongeveer zo:
 
Ineke Voortman wenst dat u deze brief niet gaat lezen. En zij hoopt dat u er niet op zult reageren. Dus wees op uw hoede en laat uw kans op het incasseren van 3.000 euro niet lopen. De uitbetaling vindt reeds plaats op 16 juni 2008.
 
WOW – uit de deur met het vermijden van negatieve formuleringen! Liefst drie keer NIET in vier zinnen. Dat is nog eens binnenkomen. Met enige schrik om het hart lezen we verder.
 
Geachte heer/mevrouw Naam,

Dit is het eerste en enige bericht over uw kans om 3.000 euro te winnen. Er is slechts één persoon die kan voorkomen dat u wint, mijnheer/mevrouw Naam, en die persoon bent u zelf!
 
Oh jee. Dat klinkt niet goed. Of wel? Huh? Danig in de war over deze aanmatigende informatie vervolgt de DB:
 
Ik zal het u uitleggen.
 
Uw unieke Finalist Nummer A1235876353 kan onlangs door een onafhankelijke persoon geselecteerd zijn als het winnende nummer voor onze Primeur Prijs van 3.000. Als u niet reageert voor maandag 16 juni kan de lachende dame op de foto hiernaast, die is aangewezen als reserve-winnaar, dit prijzengeld voor uw neus wegkapen.

 
Nee toch? Die gemeen lachende dame gaat er straks met mijn geld vandoor? Kapen? Over mijn lijk! De brief gaat, liefst 2 A4 lang, verder naar bovenstaand recept.  Over hoe ik kan voorkomen dat ik dingen misloop, over dat de prijs is ‘goedgekeurd’ (?), over dat ik ONMIDDELLIJK iets moet opsturen, anders is het te laat… en over dat ik in dat geval NIET moet vergeten mijn “Geschenk van het Jaar” op te eisen in het briefje van Cor Klokgieter. 
 
Beste Eremanager Prijzenfestijnen (haha, leuk gevonden wel) Henny Bakker-Daniëls (Reader’s Digest), u begrijpt: ik zou niet anders durven. U wint.

2 responses so far

2 Responses to “Direct Mail (DM)? Dreigbrief (DB)!”

  1. Uitgever vriendenboekjeson 12 aug 2008 at 2:51 am

    Leuk te zien dat iemand als Tim ook het woord “Personaliseren” gebruikt!
    Wij “personaliseren” oa vriendenboekjes voor kinderen maar zijn ons ervan bewust dat personaliseren eigenlijk helemaal geen bestaand Nederlands woord is…

    Zullen we eens een gezamelijk marketing actie opzetten richting VanDale dat dit woord nu toch echt eens opgenomen moet worden in hun niet nader te personaliseren woordenboek der Nederlandse taal? ;-)

  2. Hit me baby? | Tekstschrijver Timon 23 mei 2012 at 11:30 am

    […] dat deed ie niet om haar te mishandelen.   Je kunt in een eerste kennismaking niet iemand direct ten huwelijk dreigen, met een probleem-oplossingvoorstel. “Weet je wel hoe ellendig jouw leven wordt zonder goede […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!