aug 15 2011

Duurste tekstschrijvers van Nederland

Published by at 12:45 pm under Achter de letters

Het mag niet, omdat het niet mag. Dat is de redenatie van de NMa. Ik belde met de vraag: “Wat als ik een acquisitiewebsite wil maken voor tekstschrijvers met als uitgangspunt concurrentie op kwaliteit, in plaats van op prijs? Waarbij tekstschrijvers vrij zijn om zelf hun uurtarief te stellen, maar onder de 60 euro per uur niet welkom zijn.” De amateurs en starters op freelancesites zorgen namelijk voor een verkeerde voorstelling van zaken over wat reële uurtarieven zijn.
 
Wat blijkt, volgens de NMa gaat dat wat verder dan twee bakkers die samen een minimumprijs voor brood afspreken. Dat mag wel, mits het twee kleine ondernemingen zijn. Zodra het er meer dan 8 zouden zijn, dan is er sprake van een prijskartel.
 
Iets met dubbeltje en eerste rang
Nu moeten we in principe dolblij zijn dat er een autoriteit is die bewaakt dat de consument niet op grote schaal een loer wordt gedraaid. Maar andersom genieten aanbieders geen enkele bescherming tegen prijsexcessen door doorgeslagen marktwerking. Tuinders, vertalers, schoonmakers: hele volksstammen zouden gebaat zijn bij een bodemtarief waaronder prijsconcurrentie niet mogelijk zou moeten zijn.
 
De mededingingswet is evenwel onverbiddelijk. Schrijversnetwerken als Tekstnet, NVJ en VSenV mogen geloof ik zelfs geen richtlijnen afgeven wat een gezond uurtarief is. Ik begrijp dat niet. Iedereen is vrij zijn eigen tarief te bepalen, waarom zou je niet mogen communiceren wat freelancers door de bank genomen een absolute ondergrens vinden? Daarmee verplicht je toch niemand om zich daaraan te houden?
 
Prijsvechten 2.0?
Waar de maatschappij tijdens en na de industriële revolutie misbruik van werknemers heeft aangepakt, en werknemers in Nederland nu riante bescherming tegen excessen genieten, mogen kleine zelfstandigen niet hun krachten bundelen in bodemprijscollectiefjes? 
 
Misschien – ik denk maar wat hardop – is het een idee om een site te beginnen met de top 500 duurste tekstschrijvers van Nederland? Daar is juridisch geen speld tussen te krijgen toch?
 
Ik ga het eens uitzoeken.
 
Lijkt het je wat? Wil je, als die site er komt, een uitnodiging voor de betaversie ontvangen? Laat maar weten: hieronder ->

55 responses so far

55 Responses to “Duurste tekstschrijvers van Nederland”

  1. Nicoleon 15 aug 2011 at 1:35 pm

    Goed initiatief. Bijt je maar lekker vast, Tim.
    And in flawless Nederlands: count me in!

  2. Guido van de Wielon 15 aug 2011 at 1:36 pm

    Dag,
    Ik ben voor!
    Wordt het dan ook de duurst onderhouden website met een flink en stevig instaptarief voor deze Wealthy Writers Wotary? ;-)
    Groet, Guido

  3. Sabine de Witteon 15 aug 2011 at 1:39 pm

    Hoi Tim,

    Als tekstschrijver kan ik dit initiatief alleen maar toejuichen. Het oordeel dat de duurste tekstschrijver automatisch de beste is lijkt mij onzin, maar ook het tekstschrijven per woord lijkt me ouderwets.

    Succes en ik ben benieuwd naar de beta!

  4. Kasper Dijkon 15 aug 2011 at 1:47 pm

    Ik ben duur, dus kom maar door met die betaversie!

  5. Martinon 15 aug 2011 at 1:47 pm

    Goed plan!

  6. Erikon 15 aug 2011 at 1:48 pm

    Los van het feit dat ik mezelf graag terugzie in die lijst, snap ik het doel niet zo. Wat kan de klant ermee? Wat kunnen wij ermee, los van je vrolijk maken over je eigen of andermans uurtarief?

    Verder is het natuurlijk appels met peren vergelijken. De ene schrijft – met alle respect – voor de lokale MKB’er, de ander voor een multinational. De ene schrijft advertorials terwijl de ander een samenhangend verhaal over accountingstandaarden moet vertellen. De ene heeft 1 jaar ervaring, de ander 10. Worden deze variabelen ook zichtbaar in de ranglijst?

  7. Carola Janssenon 15 aug 2011 at 1:48 pm

    Goedkoop is duurkoop en een dure koop is een goede koop? Hoe dan ook, wij van Kiezel zijn keiduur. Ik hoop duur genoeg voor de top 500.

  8. Manon Vonkon 15 aug 2011 at 1:51 pm

    Ik kan dit alleen maar toejuichen. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen. Bijt je vast en ik ben benieuwd naar de betaversie.

  9. Krek.on 15 aug 2011 at 1:57 pm

    Prima Tim, noteer mij maar vast voor die top 500. Desnoods verdubbel ik mijn uurprijs – exclusief voor die site – om in aanmerking te komen. Ga ik wel twee keer zo snel werken, natuurlijk, want het moet betaalbaar blijven.

  10. Chantal Bakkeron 15 aug 2011 at 1:58 pm

    Natuurlijk wil ik op de hoogte gehouden worden! Dat voorop gesteld.

    Maar online prijzen vermelden vind ik sowieso niet handig. Ik heb liever dat ik op basis van mijn kwaliteiten word gebeld dan op basis van mijn prijs.

    Wanneer ik word gevraagd om Online Marketing Advies zeg ik dan ook steevast dat de conversie hoger ligt wanneer je geen prijs vermeld maar wel de interesse weet te wekken. Een prijs vermelden kan een bezoeker laten afhaken om de verkeerde reden: prijs.

  11. Jaap Janssen Steenbergon 15 aug 2011 at 2:05 pm

    Dag Tim,

    Scherpe actie, hulde! Ennuh… ik krik er graag mijn uurtarief (verder) voor op.

    Met andere woorden: ik doe mee.

    Groet,

    Jaap

  12. Nicol | Voor Tekston 15 aug 2011 at 2:09 pm

    Dubbel voor mij ;-) …..

    Ik ben starter (als freelancer maar ervaren in schrijven van teksten) en mijn uurtarief ligt boven de 60 euro ;-). Kom ik daarmee door de strikte selectie van de site voor de top 500 duurste tekstschrijvers van Nederland? Zo ja, dan ontvang ik mij graag aan voor de betaversie.

    Voor een eventuele pay off voor de site citeer ik graag Warren Buffet: ‘Prijs is wat je betaalt. Waarde is wat je krijgt.’;-)

  13. Maresaon 15 aug 2011 at 2:58 pm

    Ja, ik ben voor!

    Even denken: laatst had ik een project in 12 uur af en verdiende ik 83 euro per uur*. Hopelijk genoeg voor een vermelding. :)

    * omgerekend van de projectprijs naar het aantal uren dat ik kwijt was – meestal reken ik geen uurtarieven en prijzen verschillen per project. Deze prijs is exclusief BTW.

  14. Tekstbureau Tonijnon 15 aug 2011 at 3:30 pm

    Hear! Hear!

    Maar laten we ons niet te druk maken over concurrentie van prijsvechters in de tekstbranche. Die graven hun eigen graf wel. Oplettende opdrachtgevers genoeg…

    Marnix-H.

  15. Mark Verduijnon 15 aug 2011 at 4:10 pm

    Hoi Tim,

    Open je algemenevoorwaarden.doc toetsencombinatie CTRL +F en vervang minimumprijs door adviesprijs. Jouw taak: zorgen dat deelnemers zich in de praktijk houden aan de adviesprijs…

  16. Tekstschrijver Timon 15 aug 2011 at 5:13 pm

    Heb de domeinnaam vast geregistreerd: duurstetekstschrijvers.nl NMa trekt u tijdig aan de bel mocht dit om wat voor reden dan ook niet mogen?

    Naast jezelf, is het misschien ook aardig om andere (financieel) hooggewaardeerde tekstschrjivers / copywriters te nomineren op deze pagina?

  17. Paul Jansenon 15 aug 2011 at 5:16 pm

    Hallo Tim,

    Prima idee. Ik doe mee.

    Paul Jansen

  18. Richardon 15 aug 2011 at 5:42 pm

    Ben wel benieuwd hoe je die kwaliteit gaat waarborgen, niet dat je straks een site met 500 frikkendellen hebt die gewoon veel meer te veel geld voor hun ellende vragen dan ze voorheen al deden :)

    En voor alle duidelijkheid; ik schrijf geen teksten voor geld.

  19. Krek.on 15 aug 2011 at 7:06 pm

    Misschien moet er een soort ballotagesysteem komen. Want iederéén kan wel zeggen dat hij duur is. Of een systeem met ratings, waarbij opdrachtgevers na afloop van de klus sterren kunnen geven op basis van hun tevredenheid. Want uiteindelijk telt natuurlijk de kwaltieit.

  20. Richardon 15 aug 2011 at 7:14 pm

    Dat heb jij toch ook ergens Krek, zoiets?

  21. Aartjan van Erkelon 16 aug 2011 at 8:50 am

    Doen!
    Duurste 500?
    Tekstnet heeft maar 250 leden.
    Ik zeg: houd het op de duurste 50.

    Criteria voor deelname?
    Uurtarief is dus niet toegestaan als criterium, leuk om hier samen te bedenken wat alternatieve criteria kunnen zijn.

    Aantal jaar ervaring?
    Aantal positieve testimonials?
    Aantal artikelen in bladen?
    Aantal (co)gepubliceerde boeken?
    Aantal keer geinterviewd?
    Aantal awards?
    Social media Klout, Twitter followers, Facebook fanpage likes, RSS subscribers?

    Anyone?

  22. Tekstschrijver Timon 16 aug 2011 at 10:25 am

    Coole feedback!

    @Mark, zou het zo makkelijk zijn? Vanuit mijn zeer beperkte juridische achtergrond (blauwe maandag rechten gestudeerd), kan ik niet bedenken waarom niet eigenlijk. NMa – wat zegt u ervan?

    @Richard, goed punt. Er moeten een aantal criteria zijn – zoals Aartjan aandraagt – ter onderbouwing van je uurtarief. Ook zou het geen gimmick moeten zijn om voor alleen deze site even je uurtarief op te klussen (@krek). Je zal moeten bewijzen dat opdrachtgevers het betalen (wellicht aan de hand van twee of drie recente facturen?).

    @Erik, wat je eraan hebt, is dat uurtarief een indicatie geeft over wat jij volgens de markt waard bent. In die zin – mits je kunt aantonen dat je met succes tegen dat tarief actief bent – is uurtarief best een zinnige, objectieve / neutrale indicatie van je kwaliteit.

    @Aartjan, uurtarief is denk ik dus wel toegestaan als criterium. Net zo goed als op freelance.nl-achtige sites, maar door er een top 500 (of 100, of 50) van te maken op basis van uurtarief, voorkom je dat amateurs en wanhopigen de markt verzieken met too good to be true aanbiedingen (en inherent daaraan ondermaatse kwaliteit).

    Uiteraard moet er op de site wel te selecteren zijn op:

    – Soort tekstschrijver (copywriter, bedrijfsjournalist, vertaler, eindredacteur, etc.)
    – Branche-ervaring (overheid, ICT, bouw, etc.)
    – Specialisatie in uitingen (advertenties, bladen, persberichten, scripts, etc.)
    – En mogelijk nog een recommendation-achtig criterium, voorzover dat geen fopsysteem is (je Kloutscore kun je makkelijk in een weekje verdubbelen, LinkedIn-recommendations idem, awards zijn 9 vd 10 keer een kwestie van zelf de moeite doen om in te schrijven en zelf stemmen te genereren – aan de meeste van dat soort criteria heb ik persoonlijk minder boodschap).

    Dan nog de vraag: tophoeveel? Er zijn in NL tussen de 15.000 en 20.000 ‘broodschrijvers’ (gok op basis van NVJ-leden + KvK-vermeldingen met tekst / redactie / e.d. in de naam + LinkedIn-groepen). Eenderde – wederom een gok – is zelfstandig ondernemer. Vandaar dat ik denk met een top 500 de bovenste 10% van de markt in beeld te hebben.

    Beginnen met een topvijftig is natuurlijk ook een prima idee. Bij succes kunnen we er altijd nog een tophonderd van maken. Wie weet, topduizend? ;-)

    Kijkend naar het aantal reacties op dit berichtje hier en op Twitter, hebben we in één dag al dertig geïnteresseerden. Bij honderd kandidaten, kunnen we wat mij betreft een aardige, eerste topvijftig maken. Mee eens? Zo ja, dan hebben we nog wat kandidaten nodig. Wie zou er volgens jou niet mogen ontbreken?

  23. Eliseon 16 aug 2011 at 10:53 am

    Misschien is het een idee om schrijvers juist (of ook) aan te laten dragen door opdrachtgevers? Dat is meteen een goede referentie.

    En misschien hoef je uurtarieven daarbij niet te publiceren. Is dat alleen een criterium bij de aanmeldprocedure. Kan me namelijk voorstellen dat niet iedereen een vast uurtarief hanteert.

    Ben zelf geen zelfstandig tekstschrijver, maar zit wel in het communicatievak.

  24. Rob van der Reydenon 16 aug 2011 at 11:03 am

    Alleen al om de centendraaiers/marktverpesters (“voor jou 1000 anderen”) te laten zien dat kwaliteit een prijs heeft, ben ik voor deze actie.
    Maar maak er geen echt clubje van. Ons onderscheidt kwaliteit – op welke manier dan ook in criteria vastgelegd (ervaring moet zwaarder wegen, vind ik) – en daardoor zijn we duur(der) en dat is het. Voor je het weet ben je met statuten in de weer, malle ballotages en andere regeltjes. Het gaat, lijkt me, om een aardig statement: wij zijn goed en willen ook zo betaald worden. Dóór dus met de Duurste Honderd!

  25. Jeton 16 aug 2011 at 11:07 am

    Tim,

    Je bent een held! Tuurlijk doe ik mee.
    Zeg maar waar ik je mee kan helpen! Mijn uurtarief is… :)
    Gniffel.
    Ik ben zo’n ondergrenzer die – mede daardoor? – inmiddels wel weer een (bijna) gestage stroom opdrachten heeft.
    Veel vriendelijks,
    Jet

  26. Nan Luursemaon 16 aug 2011 at 11:08 am

    Zeer welkom initiatief. Ik doe mee!

  27. Maaike Kuyvenhovenon 16 aug 2011 at 11:22 am

    Ik ook! Dank voor het initiatief.

  28. Krek.on 16 aug 2011 at 2:12 pm

    Volgens mij is de focus op ‘hoge prijs’ te beperkt. Het gaat uiteindelijk immers om kwaliteit. We zijn niet tegen goedkope copywriters, we zijn tegen beunhazen. Amateurs die broddelwerk leveren tegen een marktbedervende prijs. Misschien is het volgende systeem een oplossing:

    Portfolio tonen
    Schrijvers leveren teksten in met daarbij de voor elke tekst gefactureerde prijs (eventueel omgerekend naar een prijs per woord). Teksten moeten identiek zijn aan de uiteindelijk gepubliceerde vorm, zodat de oorspronkelijke opdrachtgever herkenbaar is. Zo kan de schrijver niet sjoemelen met een te lage prijs, omdat zijn opdrachtgever dit zou kunnen controleren. De teksten worden getoond zonder de naam van de auteur, om vriendjespolitiek te voorkomen. Wel kun je eventueel ruimte bieden voor wat achtergrondinformatie over doelgroep en branche en/of een kleine rationale.

    Teksten ranken en tonen
    Alle andere ingeschreven schrijvers (en eventueel ook ingeschreven klanten) mogen/moeten een cijfer geven voor de prijs én voor de kwaliteit van elke tekst. Alle teksten zijn dus met de waardering te zien op het publieke gedeelte van de site. Opdrachtgevers kunnen bekijken welke stijl ze aanspreekt. Bovendien krijgen ze een indruk van wat professionele tekstschrijvers een goede tekst vinden voor een redelijke prijs.

    Top 100
    Er is ruimte voor 100 schrijvers in de zichtbare ranking (de 100 met de beste prijs/kwaliteitverhouding), terwijl er een onbeperkt aantal schrijvers ingeschreven mag staan. Van schrijvers die niet in de top 100 staan, zijn de teksten alléén te bekijken door andere geregistreerde schrijvers. Ze moeten immers gewaardeerd kunnen worden.

    Extra opties
    Dit systeem lijkt me tamelijk eerlijk. Je kunt nog inbouwen dat alleen een schrijver die minimaal vijf keer een ranking ontving, meedraait in het waarderingssysteem. Dit om te voorkomen dat iemand een vriendje vraag eventjes een paar tienen uit te delen. En eventueel de hoogste en de laagste rankings ‘poetsen’ om uitwassen te voorkomen.

    Natuurlijk kan dit systeem nog fijngeslepen worden door de schrijvers in categorieën onder te verdelen. Eventueel met de eis dat iemand teksten in verschillende categorieën moet inleveren. Een webtekst, een folder, een advertentie, een DM-brief en een pay-off bijvoorbeeld. Zo krijg je een mooie dwarsdoorsnede van wat iemand in zijn mars heeft. Ook kun je dan de ranking per categorie beschikbaar maken. Dan kan iemand de allerbeste zijn in de webteksten, maar relatief laag scoren in DM en toch in de totale ranking een mooi gemiddelde halen. Opdrachtgevers kunnen dan bovenden specifiek op zoek gaan naar de allerbeste DM-tijger.

  29. Spencer Priceon 16 aug 2011 at 2:27 pm

    Ik ben helemaal voor en doe eveneens mee!

  30. Jeroen Wapenaaron 16 aug 2011 at 3:23 pm

    Mooi idee, het lijkt me wel verstandig om als die site er komt eens te trachten ook in externe publicaties duidelijk te maken wat een gangbaar tarief voor goede tekstschrijvers is. Voorbeeldje: als ik van een Peruaanse taxichauffeur hoor dat een ritje 10 soles kost, neem ik dat minder snel aan dan als een gerenommeerde reisgids dat schrijft. Want die chauffeur wil gewoon geld aan mij verdienen.

    Prima om als beroepsgroep je uit te spreken maar het helpt als ook online en offline meer duidelijkheid komt over tarieven. In discussies op ”algemenere” websites over gangbare tarieven voor tekstschrijvers mag best wel eens scherper worden gesteld dat 35 euro echt abnormaal laag is. Alleen zo’n site lijkt me te statisch. ”Kijk die elite eens”.

    Strenge richtlijnen mogen blijkbaar niet (wat kul is) maar goede tekstschrijvers moeten toch teksten kunnen produceren waaruit wel iets meer helderheid komt? ;)

  31. Jolanda Pikkaarton 17 aug 2011 at 7:20 am

    De opdrachtgevers die denken dat je niet voor kwaliteit hoeft te betalen, bellen ons toch niet. En de opdrachten op freelance.nl zijn vaak te lachwekkend om nog serieus te nemen.

    Dat gaat nu natuurlijk niet op voor jouw voorstel: Tekstschrijver Tim in de aanval!

    Wij doen mee.

  32. Heleen van der Putton 17 aug 2011 at 8:55 am

    Ha Tim,

    Count me in. Selectie op basis van kwaliteit lijkt me. Publicaties, interviews, aanbevelingen op LinkedIn en dat soort dingen vind ik geen criteria. Wel classificatie op specialismen.

    Ach punt is, ruw gezegd, dat iedereen die het Nederlands machtig is, en dat is zijn er nogal wat, zich tekstschrijver kan noemen. Een erg inflatoire term dus. Tijd om het aanzien wat op te krikken. Respect graag!

  33. Marc ter Horston 17 aug 2011 at 9:11 am

    Zet mij maar op nummer 499 (of 99, bij een top 100). Dan ben ik de eerste die ze bellen. Niet dat ik tijd heb voor nieuwe klussen. Ik zou dan ook denken dat de duurste tekstschrijvers niet om goede opdrachten verlegen zitten. Anders kunnen ze ook niet zo duur zijn. Dat was toch iets met markt of zo?

  34. Denise Hilhorston 17 aug 2011 at 10:54 am

    Ik doe mee. Omdat ik het waard ben ;)

  35. Sebastiaanon 17 aug 2011 at 11:21 am

    Ik werk bijna nooit voor een uurtarief maar toch (sorry) per woord of stukprijs. Dat geeft mij de mogelijkheid om die tijd erin te stoppen die nodig is om kwaliteit af te leveren zonder dat een klant of ik daaronder lijd(t). Het houdt elkaar mooi in evenwicht. Soms is het eenvoudig en heb ik een relatief hoge uurprijs, soms vraagt het meer onderzoek of denkwerk en benadeel ik uiteindelijk mezelf maar behoud ik mijn klant. Ik klaag niet en denk dat ik net zo boven het gemiddelde uitkom maar bovenal – en dat is belangrijker dan de prijs – ik ben heel gelukkig met al mijn klanten en het werk dat ik mag doen.

  36. André Gusseklooon 17 aug 2011 at 1:08 pm

    Ik ben het gebedel om bodemprijzen ook zat. Ik hoor op die lijst want ik wil alleen serieuze klanten met grote ambities!

  37. Fréderikeon 17 aug 2011 at 6:25 pm

    Ik heb niet alle reacties gelezen, maar het is een leuk idee. Maar even over minimumprijzen: dat is slecht idee, want minimumprijzen hebben de neiging in de praktijk als maximumprijzen te werken. Het tast je vrijheid aan als ondernemer je eigen tarieven vast te stellen. Het geheim is: concurreren op kwaliteit, niet op prijs. Mensen die voor hele lage prijzen werken, verpesten de markt ook helemaal niet. Zij zijn onderdeel van de markt, namelijk dat deel van de markt dat wél op prijs concurreert. Wil je daar niet aan meedoen, nou, dan doe je daar niet aan mee. Zo simpel is het eigenlijk :-) En uitwisselen van tarieven is natuurlijk heel makkelijk: netwerken, rondvragen, borrelen, enz. De FLA geeft geregeld borrels, en meer moois, zie http://www.fla.nl. Ontmoet elkaar!

  38. Eetschrijveron 17 aug 2011 at 6:34 pm

    Ik zou als opdrachtgever niet eens willen werken met iemand die zichzelf geen 60 euro per uur waard vindt.

  39. Jan Willem Boton 17 aug 2011 at 6:43 pm

    Als buitenstaanders vraag ik me wel het volgende af:
    Ook geroutineerde, of van nature vlotte schrijvers zullen voor elk stuk hun inspiratie moeten hebben. En afhankelijk daarvan is de één soms sneller klaar dan de ander maar soms de ander sneller dan de één. En kost het per artikel meer of minder tijd voor de schrijver tevreden is over haar/zijn productie. Met een uurtarief bepaalt de inspiratie dan de prijs…
    Is een woordprijs als bij vertalen hier niet veel competitiever? Hoe bepaal je überhaupt hoeveel uur je besteedt? Als je het uurtarief halveert en er naar eigen zeggen twee keer zo lang over doet, heb je hetzelfde bedrag… Is het uiteindelijk niet zo, dat je het schrijven van een artikel aanneemt voor een bedrag? Of declareert een tekstschrijver achteraf de uren?
    (Je ziet, ik weet er niks van maar ben er wel nieuwsgierig naar geworden!)

  40. Annelies Verhelston 17 aug 2011 at 7:03 pm

    Ik wil meedoen! maar, ik ben het eens met Jolanda: ik denk niet dat het echt verschil maakt. Klanten die weinig geld willen uitgeven aan teksten gaan ons nog steeds niet inhuren als we op een door onszelf uitgeroepen kwaliteitslijst staan. Plus, de meeste opdrachtgevers die ik heb zijn heel aardig en alles, maar ik zie ze niet naar zo’n site gaan om op mij te stemmen, ze hebben wel wat beters te doen meestal. Mijn portfolio staat online, als dat niet genoeg is om mijn kwaliteit te bepalen, dan gun ik de ‘klant’ die beunhazen van harte. Zoals André zegt: liever klanten met een beetje ambitie.

  41. Royon 17 aug 2011 at 7:10 pm

    Hmm als mensen het verschil niet zien tussen duur en niet duur, is het er dan wel?

  42. Mathieuon 17 aug 2011 at 7:12 pm

    Ha, dat zijn de betere ideeën. Ook ik pas graag mijn uurtarief aan om hoog in de ranking te komen! Succes!

  43. Yolan Witterholton 17 aug 2011 at 7:24 pm

    Ik zie het verschil met Tekstnet niet zo. Daar worden we al geselecteerd op de kwaliteit van onze teksten. Maar elk initiatief dat ertoe dient de beunhazen opzij te zetten juich ik toe. Het probleem is alleen dat de gemiddelde opdrachtgever slechte teksten niet van goede kan onderscheiden denk ik en dat hij daarom zal blijven zoeken naar lage prijzen.

  44. Jeroenon 17 aug 2011 at 8:36 pm

    Prijsafspraken mag dus niet, maar je kunt het ook omdraaien.

    Maak een publieke blacklist van opdrachtgevers die consequent de tarieven voor freelancers verlagen. Ik denk dat we allemaal wel weten wie dat in onze eigen kring zijn en helaas zijn het ook de grote spelers. Naming and shaming.

    Laat iedereen maar eens zien wat die over hebben voor goede teksten voor hun duurbetaalde websites en magazines.

    En dan kun je oproepen tot een collectieve boycot. Dat mag wel.

  45. Rob Visseron 18 aug 2011 at 12:05 am

    Dag Tim,

    Wat ik helemaal met je eens ben is dat de NMa eenzijdig het accent legt op het voorkomen van prijsconcurrentie. Dit beginsel wordt, ongeacht de sector, zo ver doorgedreven dat iedere poging om continuïteit en rust in de markt te realiseren wordt beschouwd als zijnde concurrentievervalsend. Ik denk dat iedere marktpartij (en primair de afnemers) op de lange termijn baat heeft bij rust, omdat anders het risico bestaat dat de grote marktpartijen de langste adem zullen hebben en dan neemt de kans op monopolie- en kartelvorming alleen maar toe.

    Wat ik minder met je eens ben is dat het noemen van prijzen voorkomt dat er gekeken wordt naar prijzen. Door het noemen van (hoge) prijzen geef je afnemers een extra reden op prijs te selecteren. Het lijkt mij beter om de kwaliteit van tekstschrijvers meer transparant en meetbaar te maken. Dat is geen eenvoudige opgave, maar op den duur wel veel zinvoller.

  46. Gertjanon 18 aug 2011 at 12:41 am

    Goed idee. Ik ben voor. Je zou ook een overzicht kunnen maken van tekstschrijvers met de grootste omzet, gerekend over hun hele zelfstandige carrière. Dus als je al 10 jaar gemiddeld 1,5 ton omzet, kom je voor 1,5 miljoen in de boeken. Dat bekt toch een stuk lekkerder dan 70 euro per uur.

  47. Barbaraon 18 aug 2011 at 12:55 am

    Ik doe mee!
    Op mijn site heb ik tarieven per uur vermeld voor verschillende soorten werk. In de praktijk, zeker bij interim (communicatie)werk, werk je als consultant. Daarmee vergeleken zijn mijn tarieven nog aan de lage kant. “Duur” is dan ook een relatief begrip.
    Ik zou zeggen dat de kwaliteit van het resultaat leidend is. Als freelancer kun je prima berekenen voor je klant wat hij allemaal bespaart als hij jou neemt ipv een beunhaas. Hoe vaak ik al heb gehoord: We hadden al eens een communicatiebureau ingeschakeld, maar die leverden vooral standaardteksten.
    Ik denk wel dat een waardering obv criteria nodig is, en dat in je profiel zichtbaar moet zijn wat je ervaring is. Ook het tekstbegripniveau waarop je schrijft zou een criterium kunnen zijn, mits er een betrouwbare manier is dit te meten. In hoeverre je bij de klant past, er chemie is tussen opdrachtgever en schrijver, dat moet uiteindelijk de doorslag geven, toch?

  48. […] Wow, veel reacties, veel animo en al evenzoveel meningen! Met ‘De duurste tekstschrijvers’ is een onderwerp aangesneden dat duidelijk leeft. Hoe nu verder?   // waarschuwing, vrij […]

  49. Marlise Hofon 19 aug 2011 at 2:58 pm

    Interessante discussie, hoewel ik dat nauwelijks durf te zeggen met mijn (lage) uurtarief. Ik heb mijn tarief wel op mijn website vermeld, maar vraag me soms af of dat verstandig is. Ook overweeg ik al een hele poos om een hoger tarief in te voeren, maar ik vind het een lastig dilemma. Niet iedereen die minder dan 60 euro per uur rekent, is daarmee meteen een beunhaas. Lijkt mij. Maar ik volg dit topic met veel belangstelling.

  50. Janet Koorenon 24 aug 2011 at 8:58 pm

    Ik denk mee met mijn klanten over wat het beste voor ze werkt. Dat kan ik goed en daar wil ik voor betaald worden. Dus ben ik waarschijnlijk ook een dure schrijver. Count me in!

  51. […] een hoog uurtarief moet vragen. Waarom niet? Omdat dat dus niks met kwaliteit te maken heeft. Tim is kennelijk gefrustreerd dat hij te weinig te doen heeft of te vaak moet concurreren op prijs en stelt voor een netwerk op […]

  52. Marjonon 05 sep 2011 at 9:08 am

    Interessante discussie over uurtarieven. Het is voor startende zzp-ers ook vrij lastig een juist tarief te vinden.

    Ik vraag me persoonlijk nog steeds af waarom de tarieven in dit soort beroepen zo hoog moeten zijn en dat voor (zzp) bouwvakkers, hoveniers, etc. een uurtarief van 35-40 euro juist normaal wordt bevonden. Terwijl in mijn ogen dat werk veel zwaarder is, en volgens mij de AOV verzekering daardoor ook duurder.

    Iemand een idee waar dat verschil in uurtarief vandaan komt? Zit het puur in het opleidingsniveau? Of is het gewoon echt branchespecifiek?

    Zelf werk ik niet als tekstschrijver maar schrijf alleen hobbymatig voor mezelf, en nee, niet als beunhaas ;)

  53. Rom Helwegon 20 sep 2011 at 5:16 pm

    Eens. Vóór. Hup duurstetekstschrijvers.nl. En als de NMa wil meedingen naar de titel duurste tekstschrijver; goed bezig.

    Als je naar mijn uurprijs kijkt ben ik poepieduur. Alleen, kan iemand mij uitleggen wat de werkelijke duur van tekstschrijven is? Gaat de klok pas lopen bij de eerste vinger op het toetsenbord, of moeten we ook een stopwatch meenemen tijdens een nachtelijke plassessie waar we ineens het licht van de briljante invalshoek zien? Het grootste deel van tekst schrijven zit ‘m in tekst verzinnen. En goed verzinnen kan je alleen op basis van (levens-)ervaring. En wat mag dat dan wel niet kosten?

    Volgens mij kan geen enkele schrijver zich beroepen op het werkelijk aantal gewerkte uren. Een uurprijs is meer een soort kwaliteitsindicatie. Je zet geen copywriter a 125 euro per zogenaamd uur op een bedankbriefje, net zo min als je een broodschrijver van 40 eur op een pay-off voor een multinational zet.

    En dan tot slot: wat is duur? Duur is als je veel geld betaalt voor weinig werk. Of voor weinig resultaat. Uiteindelijk rest slechts de vraag wat iets mag kosten. En die wordt meestal beantwoord met wat het uiteindelijk oplevert.

  54. Theoon 30 sep 2011 at 12:30 pm

    Interessant, Tim!
    Ik doe graag mee!

  55. erikon 13 okt 2011 at 1:13 pm

    Een uurtarief zegt niets, de snelheid van een tekstschrijver veel meer. Sommige mensen zijn een ochtend bezig met een paar woorden, terwijl anderen ze in een kwartier neerpennen. Ik behoor tot de laatste categorie, maar wie is dan duur?

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!