nov 26 2010
Test je titels!
Welke titel trekt meer de aandacht: “Test je titels!” of “Vet dikke titel tester!“? Ik denk de tweede. Ik speculeer er namelijk op dat ‘dikke titels’ de lezer nieuwsgieriger maakt dan die gebiedende wijs die je aanspoort jouw titels te moeten testen. Maar waarom zou een opdrachtgever genoegen nemen met een copywriter die speculeert? David Ogilvy riep een halve eeuw geleden al: “The most important word in the vocabulary of advertising is TEST. If you pretest your advertising, you will do well in the marketplace.”Â
Â
Ik test dan ook dagelijks headlines via Adwords, ploeg uren websitestatistieken door en ben dol op A/B-split testen. En toen… zag ik deze tweet van ContentKing Hugo Louter. Over een WordPress-plugin om je headlines mee te testen! Hoe vet! Direct geïnstalleerd. En dit postje voorzien van twee titels (die rouleren). Over een paar honderd klikken van bezoekers weten we welke titel het beste scoort. Wie durft zich aan een voorspelling te wagen?
Ik heb ook een voorkeur voor de tweede, omdat de eerste te veel op testikels lijkt.
Score tot dusver (afgelopen twee uur) ->
Total Impressions: 460
Primary Headline Clicks (Test je titel): 18
Alternate Headline Clicks (Vet dikke titel tester): 143
Wel heel groot verschil. Zou ’t kloppen? Of zou een link via twitter wijzen naar de pagina met “?isalt=1” waardoor deze alternate titel zo succesvol lijkt?
Een direct link naar de plugin, vind je overigens hier: http://wordpress.org/extend/plugins/headline-split-tester/
De tweede, want dat bevat meteen een soort aanbeveling, mensen willen dan meteen wat er zo vet aan is, dus “klik”.
Eens met Annelies. De eerste kop maakt mij niet nieuwsgierig. De tweede wel.
De dikke titels liggen nog steeds aan kop:
Total Impressions: 4616
Primary Headline Clicks: 128
Alternate Headline Clicks: 339
Ik had de titel helemaal niet gezien en was direct aan je intro begonnen. Dus van de laatste resultaten kun je er eentje aftrekken…
“Test je titels!†of “Vet dikke titel tester!“?
Ik heb een duidelijke voorkeur voor de eerste titel, juist omdat deze meteen de associatie oproept met testikels. :)
De tweede bevat een spatiefout: een test waarmee je titels test, is een titeltester. Daar komt nog bij dat ‘vet’ hier een bijwoord bij ‘dikke’ is en waarschijnlijk een versterking van ‘dikke’. Die versterking is eigenlijk overbodig, omdat die woorden al min of meer hetzelfde betekenen en omdat dikke hier ook als een soort versterking fungeert.
Dat bijvoeglijk naamwoord ‘dikke’ bij ‘titeltester’ lijkt hier namelijk bedoeld om aan te geven dat het hier om een tester van formaat gaat, eentje waar je niet omheen kunt. Als zodanig vind ik dat bijvoeglijk naamwoord nogal lelijk.
‘Vet’ en ‘dikke’ breng ik trouwens vooral in verband met titels (die vet- of dikgedrukt zijn), maar die twee woorden hebben juist geen betrekking op het eerste deel van de samenstelling (die hier dus als twee losse woorden is geschreven). Dat maakt de titel behoorlijk verwarrend, waardoor het idee ontstaat dat er niet over de titel is nagedacht en dat dat ook het geval zal zijn bij de rest van de tekst.
Opvallend dat de associatie met testikels wel genoemd wordt (ook op twitter zag ik die) maar niemand iets meldt over de associatie met dikke tieten (excusez-moi le mot), wat de reden was om ‘m los van tester te schrijven.
Die dikke testtitel, zonder spatie voor Romke, heeft overigens vet gewonnen:
Primary Headline Clicks: 165
Alternate Headline Clicks: 498
[…] nog twintig kopopties: Veel aan je kop? Testen welke titels het beste zijn, dat doe je met deze gratis WordPress plugin. Nieuw: 20 tips voor openingszinnen! Handleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief? […]
[…] Even iets tussendoor voor WordPress-adapten? Vandaag ontdekt dat de Headline Split Tester-plugin, redelijk killing is voor je ranking. De reden is dat de plugin […]