sep 21 2010

Zum kotzen? Nee… jammer!

Published by at 3:05 pm under Woord van de week

Vies, goor, smerig, misselijkmakend: welke woorden gebruiken ontevreden bezoekers van restaurants het liefst? Geïnspireerd door een onderzoek naar superlatieven op de Apple App Store, heb ik een klein onderzoekje gedaan op iens.nl Ik heb honderd recensies genomen van bezoekers die het betreffende restaurant met ‘slecht’ beoordeelden. Die recensies heb ik vervolgens in een programmaatje gegooid om de woordfrequentie uit te rekenen.
 
Wat blijkt?
 
Als ik ‘slecht’ als meestgebruikte kreet niet meetel (want die komt op aangeven van de site overmatig veel voor), dan wordt de soep niet zo heet gegeten in online recensies. Ik had veel sterker gepeperde krachttermen verwacht. 
 
Helaas!
 
Jammer, zonde, vet, taai, geen aanrader, niet te <…>, ranzig, en, nooit meer. Dat zijn de meestgebruikte wanklanken. Verschrikkelijke, rare, matige en aanfluiting doen ook nog een duit in het zakje. Maar vies, goor, smerig? Dat valt schijnbaar wel mee. Het is jammer genoeg vooral jammer: 
 

de(261) een(187) het(185) en(185) niet(126) te(88) van(82) maar(80) met(77) dat(70) eten(70) voor(59) ik(59) op(59) ook(53) je(47) er(46) nog(39) om(37) bediening(36) hebben(32) geen(32) wel(32) wat(32) bij(31) die(29) zijn(29) als(29) dit(27) hier(27) het eten(26) dan(26) na(24) slecht(24) al(24) deze(23) ze(23) restaurant(22) aan(22) meer(20) nooit(20) waren(20) mijn(20) gegeten(20) de bediening(19) werd(18) zo(18) zelf(18) en de(17) van de(17) dus(17) echt(17) zeer(17) veel(17) naar(16) weer(15) heeft(15) uit(15) door(15) gaan(14) erg(14) eigenaar(14) moeten(14) heb(14) ons(13) salade(13) keer(13) kan(13) de eigenaar(13) op de(13) hij(13) uur(13) en een(13) goed(13) wachten(12) hadden(12) voor de(11) jammer(11) toch(11) dat de(11) binnen(11) beter(10) heel(10) voor het(10) ook niet(10) met een(10) vol(10) op het(10) vlees(10) tafel(10) waar(10) zelfs(10) prijs(10) wij(10) eens(10) ga(9) met de(9) leuk(9) betalen(9) eerste(9) snel(9) komen(9) minuten(9) alleen(9) keuken(9) moet(9) iets(9) hoofdgerecht(9) niet te(9) lekker(9) besteld(9) Kortom(9) daar(9) kregen(9) mee(8) taai(8) vragen(8) doen(8) twee(8) rekening(8) omdat(8) kwam(8) laten(8) personeel(8) smaak(8) vet(8) toen(8) zitten(8) plek(7) ober(7) heen(7) bar(7) maken(7) te hebben(7) geserveerd(7) worden(7) gewoon(7) tapas(7) nooit meer(7) eerst(7) kaart(7) als je(7) op een(7) service(7) voorgerecht(7) sushi(7) slechte(7) zal(6) bord(6) aanrader(6) wordt(6) staan(6) werden(6) gevraagd(6) zou(6) om het(6) helemaal(6) 

 
De klachten gaan bijna net zo vaak over het eten (salade en vlees vooral) als de bediening. De rekening is een goede derde. Het eten is aangebrand, droog, vet, taai en/of ranzig. De bediening (vaak in de vorm van ‘de eigenaar’) laat helaas een uur op zich wachten. En die service vinden de bezoekers vooral erg, jammer, zonde en geen aanrader. Ze komen er nooit meer. Ook wordt er beklag gedaan over de prijs en willen de teleurgestelde gasten de rekening niet betalen. 
 
Tja…
 
Nu is dit een summier onderzoekje natuurlijk. Ik ben benieuwd wat de uitkomst is als ik 1000 recensies naast elkaar leg. En dat dan voor de 5 soorten (slecht, matig, redelijk, goed, uitstekend) waarderingen. En dat dan weer vergelijk met woordkeuze op andersoortige recensiesites. Maar het ontbreekt me aan de tijd om dat te doen. Jammer, maar helaas…

One response so far

One Response to “Zum kotzen? Nee… jammer!”

  1. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 24 mrt 2011 at 4:19 pm

    […] spelling met het Spellenspel! Spiekbriefje werkwoorden Artikel rondbreien: Het Domino’s principe Jammeren voor gevorderden Zorgen voor respons: IJzersmedende call-to-actions Schrijven voor internet: SEO […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!