mei 17 2010

SEO-copywriters, missing link?

Published by at 10:35 am under Achter de letters

Ik wil mailen: "Kijk anders even op ‘Freelance tekstschrijvers gezocht‘ om te zien welke tekstschrijvers affiniteit met SEO hebben…" Dit in reactie op de vraag die ik afgelopen weekend ontving: "Zou u me een prijsopgave kunnen bezorgen, rekening houdend met uw diensten als SEO copywriter? Gelieve me een prijsstelling door te geven voor zowel informatieve content als korte, aanprijzende bedrijfsteksten."
 
Maar een snelle blik leert dat van de bijna 70 (!) freelancers tekstschrijvers / copywriters bijna niemand zich laat voorstaan op SEO-kennis. Alleen Rob Eijgenraam meldt dat hij gespecialiseerd is in ‘SEO vriendelijke en conversie gerichte webteksten’. Maresa laat weten dat ze ‘bekend is met SEO’, en ze laat Rob weten dat ‘SEO-vriendelijke beter staat dan SEO vriendelijke’. Tot besluit noemt DGGD Tekst ‘SEO teksten’ in één adem met andere tekstproducten.
 
De vraag is: is maar 5% van de schrijvers SEO-vaardig? Of zijn er meer SEO-copywriters, en zo ja, waarom vindt maar 5% van de schrijvers het de moeite waard om dit te melden?
 
Wie het weet mag het zeggen!

10 responses so far

10 Responses to “SEO-copywriters, missing link?”

  1. Rob Eijgenraamon 17 mei 2010 at 7:54 pm

    Helemaal mee eens dat copywriters wel wat meer met de marketing van hun dienst mogen doen. Naast dat ik zelf teksten schrijf, besteed ik het ook weleens uit, en het valt me op dat er vaak niet voldoende op de markt ingespeeld wordt. Aan kwaliteit ontbreekt het namelijk zeker niet. Ik denk dat de meeste copywriters gemakkelijk SEO-vriendelijke teksten kunnen leveren. Alleen kan er veel meer gedaan worden het formuleren van specifieke oplossingen voor de klant, zoals usable-copy en conversie gerichte teksten. Maar goed, de beste manier van marketing blijft natuurlijk het bijhouden van een goed blog zoals deze:)

  2. Chantal Bakkeron 17 mei 2010 at 11:46 pm

    Dit vraagt om een reactie!

    Het was mij ook opgevallen dat er een overdaad aan tekstschrijvers reageert. Bovendien had ik juist van de tekstschrijvers verwacht dat zij hun USP’s sterker onder de aandacht zouden brengen. SEO is een USP die in 2010 erg veel gevraagd wordt doordat de klant inmiddels voldoende op de hoogte is om te weten dat een goede SEO Copywriter onontbeerlijk is. Maar helaas is het nog niet zo makkelijk als het lijkt om te scoren. Juist vanwege het ontbreken van voldoende (online) marketing kennis. En eerlijk is eerlijk… een leuk verhaaltje vertellen levert geen conversie op.

    Het is om die reden dat ik erg hecht aan verdieping van beide vakgebieden. Online Marketing en SEO Tekstschrijven. Omdat niet iedereen behoefte heeft aan beide diensten bied ik ze ook gescheiden aan. Zie http://www.freelancetekstschrijver.nl en http://www.online-marketing-strategie.nl

    Als SEO tekstschrijver van het eerste uur zie ik het aanbod snel toenemen. Dat is leuk want hierdoor neemt de kwaliteit hopelijk langzaam toe. En de uitdaging uiteraard ook. Het is mijn visie dat een website pas een succes is wanneer de doelstelling van de klant en diens bezoeker wordt behaald. Alleen gevonden worden is echt onvoldoende. Vandaar dat ik naast bovenstaande disciplines veel waarde hecht aan een functioneel Usability ontwerp en een effectief interactieontwerp.

    Op LinkedIn kwam ik de vraag tegen wie nu belangrijker is, de tekstschrijver of de grafisch ontwerper. Leuke vraag! Het antwoord is simpel. Een goede tekstschrijver ontwerpt! En daarmee legt hij de basis voor de grafisch ontwerper.

    Tot slot wil ik succesvolle SEO tekstschrijvers met ten minste 3 jaar ervaring in de B2B of de B2C markt uitnodigen om eens kennis te maken. Dat kan via info@freelancetekstschrijver.nl Want wij zijn wellicht toenemend in aantal, daarmee is de markt nog lang niet verzadigd. Omdat de vraag groter is dan ik alleen kan aanbieden zou dat tot samenwerking kunnen leiden. Bovendien lijkt het mij zinvol om een platform op te zetten waar gevorderde SEO Tekstschrijvers hun vragen neer kunnen leggen. Daar ontbreekt het helaas aan in Nederland.

    Doe je mee?

    Gr. Chantal Bakker

    http://www.freelancetekstschrijver.nl
    http://www.online-marketing-strategie.nl

  3. David Brinkson 18 mei 2010 at 9:08 am

    Zelf heb ik veel profijt van mijn positionering als SEO-copywriter (zoek op die term in Google en ik sta op 1, net als met SEO-copywriting). Laat de rest dus maar mooi achterblijven op dit gebied… ;-)

  4. Chantal Bakkeron 18 mei 2010 at 10:25 am

    Hallo David,

    Dat herken ik. Ik word veel gevonden op ‘SEO Tekstschrijver’ met mijn site http://www.freelancetekstchrijver.nl Maar als ik het vak vanuit een hoger doel dan dat van mijzelf bekijk zou ik het toch leuk vinden wanneer de kennis hierover voor het Nederlandse taalgebied konden verhogen. Ik moet voor mijn bronnen nog te veel naar het buitenland.

    Chantal

    P.S.: Hoe staat het met onze klant -;)

  5. David Brinkson 18 mei 2010 at 11:59 am

    @Chantal: tja, de kennis over SEO komt nu eenmaal van over de hele wereld aanwaaien. Dankzij internet is dat goed bij te houden. Bovendien denk ik dat voor jou, mij en Tim geldt dat er niet heel veel meer is wat men ons nog kan leren over SEO-copy. We geven niet voor niets zelf workshops en presentaties. :-)

    Met onze klant gaat het goed. Ik ben weer bezig met wat lopende dingen. ;-)

  6. Copydimitrion 18 mei 2010 at 1:11 pm

    Hoi Tim en mede-vakidioten,

    Over deze kwestie en gelijksoortige branding vragen heb ik recentelijk een blogpost geschreven omdat de vraag mij ook bezighoudt.

    Ben je in deze tijden van een breed aanbod nu een specialist – bijvoorbeeld SEO-copywriter- of ga je voor de generalist? In je positionering vind ik beide belangrijk, maar één antwoord heb ik nog niet.

    http://vancopytotcontent.blogspot.com/2010/05/copywriter-2010-generalist-of.html

  7. Tekstschrijver Timon 18 mei 2010 at 1:48 pm

    Wat als je SEO-copywriting nu eens vergelijkt met een gespecialiseerde afdeling van een keuken? Een professeonele – sorry voor die woordgrap – keuken is onderverdeeld in verschillende afdelingen.

    (Even rechtsstreeks van wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sous-chef )->

    Chef-kok
    Hoofd van de keuken
    —-
    Sous-chef
    Plaatsvervangend chef-kok, in grotere brigades is dit de persoon die de leiding op de werkvloer heeft, terwijl de chef meer organisatorisch bezig is.
    —-
    Chefs de partie
    Ieder verantwoordelijk voor een afdeling
    —-
    Tournant
    Vervanger van de chef de partie
    —-
    Commis
    Aankomend kok, werkt in opdracht van de chef de partie

    Mijn antwoord op de vraag van @copydimitri is dat je geen dwingende keuze (specialist of generalist) hoeft te maken. Je kunt je als specialist volledig op SEO richten (bij wijze van SEO Chef de partie). Of je kiest voor een wat breder arsenaal aan vaardigheden en ambieert een positie als allround Chef-kok.

    SEO is in mijn optiek 1 facet, één klein stukje op de brede waaier aan vaardigheden die je je eigen kunt maken (spelling en grammatica / psychologie / er zijn 10 nog tien dingen te bedenken die minstens zo interessant zijn als SEO).

    In je profilering is het handig te melden dat je SEO beheerst, net zo goed als dat het handig is om aan te geven dat je restaurant rolstoelvriendelijk is. Zo zie ik het ongeveer.

  8. David Brinkson 18 mei 2010 at 1:53 pm

    Mee eens, Tim!

    Even voor mezelf pratend: ik doe zeker niet uitsluitend SEO-copy, want ik vind de diversiteit van mijn copyklussen veel te leuk. Je zou dus kunnen zeggen dat ik een generalist bent met als specialiteit SEO-copy.

  9. Copydimitrion 19 mei 2010 at 4:04 pm

    Natuurlijk zijn het maar labels, maar het vergt ook inzet.

    Studie van SEO, lezen van handboeken, training in het gebruik.

    Voor hoeveel specialistische onderwerpen doe je de inzet om je vervolgens als generalist met specialisme te kunnen blijven profileren? Met SEO heb je wel een aardige niche te pakken.

    Het is ook een kwestie van leuk vinden natuurlijk. Ik duik zelf graag in allerlei onderwerpen: alles wat de communicatie ondersteunt of de werking inzichtelijk maakt, met als gevolg meerdere planken vol met vakliteratuur en te weinig tijd om het te lezen :-)

  10. Carola Janssenon 11 jun 2010 at 11:34 am

    Tja, het was inderdaad zo dat er zo veel tekstschrijvers hadden gereageerd, dat ik het een beetje overdreven vond om ook nog ‘ik ook – ik ook’ te roepen. Maar Kiezel Communicatie heeft niet voor niks als pay-off: leg de link met je lezer. Wij schrijven voor digitale media (webteksten, nieuwsbrieven, blogs) en leren dat ook aan anderen. Vriendelijk voor zoekmachines, hartelijk voor zoekers.

    Als we overleggen met SEO-bedrijven merken we dat ze vaak ronduit verbaasd zijn als je alleen al de basics kent. Title-tag, description-tag, H1, H2. Veel tekstschrijvers gaan er voetstoots vanuit dat hun kennis van communicatie via gedrukte media voldoende is om je ook als webschrijver te profileren. Verre van dus.

    @Copydimitri De keuze om ons te profileren als schrijvers voor digitale media heeft ons alleen maar goed gedaan. Het is echt niet zo dat als onze klanten een flyertje nodig hebben, ze dan naar een ander gaan. Maar als je een nieuwe website laat maken en je wilt daar serieus klanten mee vinden en binden, dan ga je naar de specialist. Kiezel Communicatie dus. (Of Aartjan of David of Chantal of …).

    @Chantal Interessant idee. We denken graag mee over een dergelijk platform. Ik zal je nog even mailen daarover.

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!