jan 14 2010

Webteksten schrijven zonder kennis van SEO?

Published by at 9:30 am under Totaaloplossingen

Op LinkedIn is een leuke discussie ontstaan in reactie op de vraag “Webteksten schrijven zonder kennis van SEO optimalisatie, kan dat?”. Aangezien je lid moet zijn van de groep om die discussie te volgen – en je alleen lid kunt worden als professioneel schrijver, hier mijn antwoord. Vervang SEO optimalisatie (wat een dubbelopje is) eens door psychologie? 
 
“Webteksten schrijven zonder kennis van SEO optimalisatie?” wordt dan “Webteksten schrijven zonder kennis van psychologie?”. Kan dat? Kun je ‘webteksten’ schrijven zonder kennis van literatuur? Kun je ‘webteksten’ schrijven zonder kennis van maatschappelijke mores? Kun je ‘webteksten’ schrijven zonder gevoel voor diplomatie? Kan een digibeet ‘webteksten’ schrijven? Het antwoord is altijd hetzelfde: ja mits, nee als…
 
Kennis van SEO is handig – en van toegevoegde waarde voor betalende opdrachtgevers – net als kennis van een heleboel andere zaken. Gebrek aan kennis op een bepaald deelgebied sluit vast niet uit dat je iets anders desondanks wel kunt. 
 
Alles kan, koffie k…
Webteksten schrijven zonder kennis van psychologie? Het kan. Een eigentijds muziekstuk componeren zonder kennis van klassieke muziek kan ook. Net zoals een restaurant runnen zonder kennis (over de bereiding) van vleesgerechten.
 
Het kan allemaal. Hoe meer je weet over welk deelgebied dan ook, des te betere teksten je produceert. Althans, dat mag je verwachten. Aan de opdrachtgevers zaak om er vooral naar te informeren: de antwoorden van enkele van mijn collega’s zijn namelijk ontluisterend.

10 responses so far

10 Responses to “Webteksten schrijven zonder kennis van SEO?”

  1. Krek.on 14 jan 2010 at 4:00 pm

    Het kán, inderdaad. Maar wordt beter als je je eerst een beetje informeert over wat er precies gebeurt met je tekst zodra die online staat.

    Het gekke is, dat je niet echt verstand hoeft te hebben van druk om toch een tekst voor een brochure te kunnen schrijven. De ‘grafische’ kwaliteit van de aangeleverde tekst beïnvloedt de leesbaarheid niet. De drukker zorgt dan wel dat jouw tekst netjes op papier komt. Hooguit kun je aan het eind nog eens kijken naar het afbrekingstreepjesgebruik, om te voorkomen dat er rare dingen gebeuren.

    Met SEO is dat anders. Je hebt op zijn minst deels verantwoordelijkheid voor de vindbaarheid van je eigen werk. Je kunt die verantwoordelijkheid niet afschuiven op een ‘SEO-specialist’. Dat zou hetzelfde zijn als het accepteren dat de drukker je tekst gaat zitten herschrijven om te zorgen dat hij beter in de kolommen past.

    Overigens hoef je niet per se verstand van het onderwerp te hebben om er een goede tekst over te schrijven. Het kan zelfs een beletsel zijn als je zelf inhoudelijk expert bent, omdat je dan moeilijker in kunt schatten wat de lezer niet weet.

    Ik schreef bijvoorbeeld brochures en twebsites over slijtagepreventie, RFID-systemen, dierenvoederarbitrageonderzoek en fiduciair management zonder er echt verstand van te hebben. Natuurlijk heb ik me er steeds wel even in verdiept. Als je het onderwerp maar nét even beter snapt dan de beoogde doelgroep, kom je als copywriter een heel eind.

  2. Corinne Bekkeron 18 jan 2010 at 12:46 pm

    Beste Tekstschrijver Tim
    Leuk stuk, ik heb de discussie met interesse maar ook stijgende verbazing gevolgd. Eerst een paar goede argumenten, maar al snel op de man/vrouw spelen. Gelukkig ging het terug naar het onderwerp.

    Wat ik miste: de overeenkomst tussen een goede tekst (sec) en een goede SEO tekst.
    (Er is natuurlijk veel meer te zeggen over SEO, ik pik er nu twee belangrijke punten uit.)

    SEO gaat namelijk steeds minder om trucjes. Je kunt alle belangrijke tags aan je pagina hangen, maar als de juiste woorden niet in de tekst staan, prikt Google er snel doorheen. Het gaat er om sites te vinden die interessant zijn voor bezoekers: met relevante, interessante inhoud die up-to-date is. En of je tekst relevant is herkent de lezer op het internet net zo als op papier: koppen snellen, zit er iets voor mij bij? Dus die koppen moeten aantrekkelijk zijn. En bij voorkeur ook de lading dekken.*

    Steeds belangrijker voor een goede SEO tekst is dat de tekst een logische structuur heeft. En precies daar herken je een goede tekst (punt) aan. Een goede tekst is overzichtelijk, zet hoofdonderwerpen in kopjes, en stopt belangrijke punten niet weg, maar zet ze op de opvallendste plek: begin en eind van de alinea. Etcetera. Dit vinden we al in de eerste versies van de Schrijfwijzer van Renkema en andere communicatie handelingen, als ik me goed herinner.

    Blijven over de typische punten van schrijven voor het web: surfgedrag is in het algemeen vluchtiger; lezen van scherm is vermoeiender dan van de pagina. Vandaar de kortere stukjes. Verder niets moeilijks aan.
    groet, Corinne

    *uitzonderingen daargelaten; net als bij persberichten is het soms leuk om de kop vooral te laten prikkelen.

    dank voor je stuk.

  3. Hugo Louteron 18 jan 2010 at 2:15 pm

    De markt zal vanzelf actief gaan vragen naar tekstschrijvers die de beginselen van SEO beheersen. De wal keert het schip, kortom.

  4. Rob Elberson 18 jan 2010 at 2:52 pm

    SEO kunstje of gewoon algemeen vakmanschap?

    “En of je tekst relevant is herkent de lezer op het internet net zo als op papier: koppen snellen, zit er iets voor mij bij? Dus die koppen moeten aantrekkelijk zijn. En bij voorkeur ook de lading dekken.*”

    Corinne Bekker

    Daar heeft Corinne wel een punt. Als het voor de lezer interessant is, dan is het voor Google ook interessant.

    En Krek verwoordt het ook mooi. Je hoeft als copywriter geen verstand van het onderwerp te hebben. Door je daarin een beetje te verdiepen en je vak uit te oefenen maak je het interessant voor je doelgroep (en voor je opdrachtgever). Met of zonder SEO.

  5. Daveon 18 jan 2010 at 11:13 pm

    Als ik op zoek ga naar schrijvers dan pik ik er die uit die totaal geen benul hebben van ‘seo’ en dus ook niet de fout gaan maken om het teksten te ‘verkrachten’ met het seo idee ergens in hun achterhoofd.

    De job van een schrijver is goede pakkende teksten schrijven die een lezer van het begin tot het einde boeit en daar zal je meer met in je zak draaien dan een ‘geoptimaliseerde’ tekst :o

    Als ik een beetje rondkijk, dan merk ik dat wanneer het woord ‘seo vriendelijke teksten’ valt, het prijskaartje ook gevoelig naar boven gaat en eerlijk..onpage optimalisatie doet heel weinig in termen van goed ranken.

    Dat doen je site, interne en externe link structuur wel ..vraag het maar aan wikipedia :o

    Dave

  6. Corinne Bekkeron 19 jan 2010 at 10:54 am

    @Dave je hebt helemaal gelijk dat onpage optimalisatie niet he enige middel is. Ik ben ook niet dé deskundige op gebied van SEO. Wat ik geleerd heb van een workshop en lezingen is dat de toegankelijkheid van de site, de navigatie, de vindbaarheid erg belangrijk zijn. Dat betekent dat je als webbouwer en als schrijver zou moeten streven naar samenwerking – waarbij je samen nadenkt over de structuur van de site. Het verhaal dat de site vertelt moet interessant zijn – ook daar heb je gelijk in. Voor de goede leesbaarheid én voor de makkelijke navigatie zal het verhaal ook een logische structuur hebben – vergelijk het met een boek met hoofdstukken, hoofdstukken met paragrafen etcetera. Het leuke van sites is dat je dat lineaire patroon waar je bij een boek aan vast zit, loslaat. Daar staat tegenover dat de logica van de website wel moet kloppen (begrijpelijk zijn voor bezoekers). Ook daaraan kan je schrijver bijdragen: de juiste koppen en tussenkoppen. En als je het eens wordt waar de interne verwijzingen ingezet kunnen worden, dan werkt de site vermoedelijk het best. Dat lijkt mij de uitdaging voor webbouwers en schrijvers – elkaar op dat punt vinden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, waar je de website zo spannend vindt dat je zoekt net zolang tot je alles gevonden hebt… maar niet iedereen heeft dat geduld. ;-)

  7. t2mon 27 jan 2010 at 12:43 am

    Hulde Dave!

  8. t2mon 27 jan 2010 at 12:51 am

    De lezer scannen en in de val lokken of boeien met emotioneel rakende overtuigingen? Kortom, seo of copy? Beetje gechargeerd, maar ik hoop dat eenieder begrijpt waar ik heen wil.

    t2m

  9. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 01 feb 2010 at 11:01 am

    […] Communicatieplan schrijven. Insteek voor een artikel / hoe bedenk je een conceptje: Concept matigheid Name-letter effect: Taalweetje van de dag Spannende titels, slogans, productnamen en andere tekstuele vondsten: Gij zult vinden  […]

  10. Heleen van der Putton 02 feb 2010 at 12:44 pm

    Wat een misverstanden, lijkt wel: tags etc. en goeie SEO copy kun je nl. perfect integreren. Het is een geheel. In beide verwerk je dan de SEO ‘trucjes’, ach het is maar hoe je het noemt. Als je websites schrijft als copywriter ontkom je niet aan SEO, dat is mijn mening. En het hoeft elkaar absoluut niet te bijten, integendeel. In feite schrijf je copy met, inderdaad, de perceptie van de lezer in je achterhoofd. En diezelfde veronderstelde perceptie gebruik je voor je SEO tags etc. Dus geen scheiding, en doe het met je mensenkennis, (levens)ervaring en kennis van de actualiteit. Zou ik zeggen.

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!