dec 07 2009

Google houdt van beschrijvende merknamen

Published by at 1:18 pm under Tims teksttips

Mijn vriend Ivo vindt het maar niets. Een beschrijvende merknaam. Dat is voor hem als merkengerechtigde namelijk moeilijk om te beschermen. Reden daarvan is dat de bescherming consequenties heeft voor derden. Als Ivo erin slaagt mijn ‘Tekstschrijver Tim’ te deponeren dan zouden tekstschrijvers die toevallig Tim heten óf ineens van naam moeten veranderen, óf een ander beroep moeten kiezen. Aangezien dat niet werkbaar is, maak ik met het merk Tekstschrijver Tim weinig kans. Vandaar dat in merkcreatie de voorkeur regelmatig uitgaat naar fantasienamen als Ziggo, Yorin, etc.
 
Waarin Ivo verschilt van een marketeer of copywriter, is dat hij jurist is. Kom ik met Auteuritair Tekstproduceur Thimoté op de proppen, is hij waarschijnlijk blij. Dan hoeft hij mij niet uit te leggen dat ik met een beschrijvende, generieke naam juridisch zwak sta. Maar het nadeel van die fantasienaam laat zich raden. Niemand – en dan ook echt niemand – gaat in Google op zoek naar een tekstproduceur. Dus tenzij je een marketingbudget van hier tot Ziggo hebt, ga je roemloos ten onder met een dergelijke naam.
 
Terwijl het zo makkelijk is
Een toptiennotering in Google is met een beschrijvende naam zo gepiept. Om te beginnen kijkt Google in een poging het beste resultaat te leveren nog steeds sterk naar de domeinnaam. Staat daar het woord tekstschrijver in, scoor je eenvoudig je eerste waarderingspunten. Omdat je vervolgens – standaard – je merknaam herhaalt in de zogeheten title-tag in de broncode van je website, heb je het tweede portie liefde van Google ook al binnen. Nu nog iets daadwerkelijk melden over ‘de beschrijvende naam’ in je bodycontent. En je bent bijna een toptienpositie waard.
 
De macht uit handen
Tot hier heb je de touwtjes nog redelijk zelf in handen. Maar Google weet dat jij graag manipuleert. Daarom ‘kijkt’ de zoekmachine niet alleen naar hoe jij jezelf omschrijft: de zoekmachine let vooral ook goed op hoe anderen je omschrijven. En met een beschrijvende merknaam zit je dan op het pluche. Ik hoef namelijk niet te smeken of andere sites, als-ze-dat-willen, mij als-je-blieft, maar doe-vooral-geen-moeite willen omschrijven met een specifieke-keyword-combinatie, omdat-ik-dan-beter-daarop-vindbaar-ben.  
 
Linkt jouw site al naar Tekschrijver Tim eigenlijk?
Wil je linken naar Tekstschrijver Tim, en je gebruikt die naam als omschrijving, dan link je met 50% van de woorden die je gebruikt supergericht naar mijn domeintje. Met als gevolg dat Google niet beter weet dan dat ik ook daadwerkelijk tekstschrijver ben. Iedere SEO-/SEA-/SEM-pro zal onderstrepen dat een beschrijvende naam alleen al om die reden goud waard is. En het enige wat je hoeft te doen, is dus één keer het advies van het merkenbureau in de wind te slaan en te gaan voor een juridisch moeilijk beschermbaar concept.
 
Succes!
Tekstschrijver Tim
 
PS Ivo, ik bel je nog even over Bakker Bart (als hij zijn naam heeft weten te deponeren dan moeten we dat voor Tim toch ook wel kunnen regelen?).

RETWEET

4 responses so far

4 Responses to “Google houdt van beschrijvende merknamen”

  1. Rolandon 07 dec 2009 at 2:02 pm

    Beschrijvende merknamen doen het inderdaad goed in Google. Dat komt omdat veel mensen Google gebruiken om het adres van sites te vinden (in plaats van de adresbalk van de browser te gebruiken). Als iemand een zoekwoord gebruikt dat ook in de merknaam of domeinnaam van je site voorkomt, kan Google er bijna niet om heen om jouw site in de zoekresultaten te tonen. Google moet er namelijk rekening mee houden dat de zoekopdracht op navigatie gericht was.

    Google onderscheidt zoekopdrachten die gericht zijn op navigatie, informatie of op transacties. Vooral bij de zoekopdrachten die gericht zijn op navigatie, wordt een site die dezelfde naam heeft als het zoekwoord al snel als ‘vital’ gezien. Dat is makkelijk scoren!

  2. Ivo (Merkenbureau Merkwerk)on 07 dec 2009 at 2:33 pm

    Geinig en dank voor de verwijzing.

    Klopt wel ongeveer. Wel aanvullend is: beschrijvende namen kun je niet monopoliseren bij advertering via Google, Bing etc. Iedereen kan dus via advertising wel deze namen gebruiken en bovenaan komen te staan (met ad). Bij onderscheidende namen waarvan je een merkregistratie bezit zijn er wel mogelijkheden.

    We zijn ook bezig met onze site en ik bel je misschien binnenkort (pas na december) even voor je input en/of advies.

  3. Krek.on 08 dec 2009 at 12:45 pm

    Goed stuk. Als ik alles van tevoren had geweten had ik mijn site in plaats van het kernachtige http://www.krek.nl waarschijnlijk ook http://www.krek-copy-en-concept.nl of http://www.copywriter-krek.nl genoemd. Dat kan natuurlijk nog steeds, want ik denk dat die namen wel beschikbaar zijn. Maar gezien het risico dat Google me ‘kwijt raakt’ omdat al de incoming links niet meer kloppen, ga ik toch maar niet aan mijn url zitten rommelen.

  4. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 02 mrt 2010 at 3:57 pm

    […] Nu tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven; verplichte kost voor iedere tekstschrijver (in de dop)! Nieuw: 20 tips voor openingszinnen! Handleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief? Insteek voor een artikel / hoe bedenk je een conceptje: […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!