okt 15 2009
Wie is de beste copywriter van Nederland?
Een serieuze schrijfwedstrijd. Voor prozaschrijvers zijn die er genoeg. Maar voor copywriters? Ik zie een deelnemersveld voor me, en een briefing over de landingspagina voor een bepaald product. De opdracht luidt: schrijf – binnen één uur – een tekst van minimaal 100, maximaal 450 woorden. Met als doelstelling zorgen dat een zo hoog mogelijk percentage lezers zich inschrijft voor een nieuwsbrief, workshop of productdemonstratie.
So you think you can write?
Nadat de copywriters de teksten inleveren, zet de organisatie ze online op verschillende, identiek opgemaakte landingspagina’s. Via Adwords krijgt iedere pagina 1000 nietsvermoedende bezoekers over de vloer. De copywriter die de hoogste conversie van bezoeker naar inschrijver realiseert, wint.
Dit wedstrijdidee is in theorie goed én objectief meetbaar. En als de jury niet verklapt op welk onindexeerbaar domein de pagina’s staan, en in welke week ze op welke keywords via Adwords gaat adverteren, zijn de resultaten niet een-twee-drie manipuleerbaar.
Wat nou Gouden Griffel
Voor copywriters ligt de winst van het veroveren van een podiumplaats voor de hand: het draagt direct bij aan personal branding. Het maakt acquisitie een stuk makkelijker. En die gewonnen Parker Duofold is natuurlijk mooi meegenomen.
Rest nog de vraag welke organisatie zo slim is om dit kampioenschap wervend schrijven te organiseren. De voordelen zijn legio:
– Het bedrijf krijgt gratis een handvol wervende salesteksten.
– De tekst die het beste converteert blijft na de wedstrijd online.
– De winnende landingspagina zal als het goed is de moeite waard zijn om extra advertentiebudget op in te zetten (lees: om bezoekers voor te kopen).
– De deelnemers gaan als het meezit op hun site bovendien linken naar de website van de organisator waar uitleg over de wedstrijd staat: altijd fijn voor ranking.
– De naamsbekendheid van het organiserende bedrijf onder de doelgroep copywriters – en andersoortige communicatieprofessionals – verbetert.
– En zo kan ik nog wat voordelen bedenken.
Wie organiseert ‘de beste copywriter van Nederland’?
Welke organisatie voelt zich geroepen? Welke bedrijven hebben iets met tekst; of anderszins wat te winnen bij een sterkere positionering in de communicatiebranche? Microsoft (o.m. vanwege Word), Kluwer (Adformatie), Google (vanwege Google docs en Adwords)?
Klaar voor start
Voordat ik te hard van stapel loop… …zijn er wel copywriters die de strijd aandurven? Wie denkt bijvoorbeeld dat ie nét even iets wervender schrijft dan Tekstschrijver Tim (<- als je je nu niet uitgedaagd voelt ;-))? Het eerste onderdeel is alvast een makkie: hieronder schrijven óf – en/of onder welke voorwaarden – je meedoet.
Twitter met één klik dit bericht aan andere copywriters door!
Iedereen houdt wijselijk zijn mond dicht. Maar je stelt ook wel veel vragen tegelijk. Wie wil het organiseren én wie willen er meedoen én wie heeft een mening. Voor dat laatste kun je bij mij altijd aankloppen, dat weet je.
Manipuleren lijkt me inderdaad niet makkelijk. Het is weliswaar tamelijk eenvoudig om via Google je eigen pagina op te sporen en te bezoeken, maar je wilt je natuurlijk niet 20 keer voor iets inschrijven alleen om de conversie te beïnvloeden.
Aan de andere kant vermoed ik dat het over heel kleine getallen inschrijvers gaat. Misschien 3 of 4 op de duizend bezoekers. Als er dan één copywriter 10 inschrijvers scoort en de andere 6, moet je dan concluderen dat de tweede 40% minder goed is dan de eerste? Toeval speelt een te grote rol.
Tot slot is er nog het bezwaar dat je niet de beste copywriter van Nederland verkiest, maar uitzoekt wie van de deelnemende copywriters de beste landingspagina heeft geschreven. Dat is niet hetzelfde.
Al was het maar omdat de écht hele goeie copywriters wel wat anders aan hun hoofd hebben dan hier op Tekstschrijver Tim rond te hangen.
@Krek, he fijn dat er iemand reageert (conversie bezoekers / reageerders op dit berichtje is opvallend laag ;-)
De pagina’s zullen niet via Google vindbaar zijn – dat is uiteraard van belang.
Het te kiezen onderwerp moet wel hogere conversies kunnen scoren dan 0,5% – bovendien gaat het om gerichte bezoekers. En we kunnen kiezen voor 10.000 clicks <- in dat geval moeten we overigens bij 20 copywriters wel een heeeeeel populair onderwerp hebben, zo groot is NL natuurlijk niet.
Je laatste punt, tja. Dat geldt natuurlijk ook voor ‘het beste idee van Nederland’. Idols. Deelnemers aan allerlei branchewedstrijdjes. Dutch bloggies. Het zijn per definitie uitsluitend competities die totaal niet dekkend zijn, maar waarvoor mensen zich inschrijven en dan onderling gaan uitmaken wie met hun zelfbedachte titel aan de haal gaat.
Persoonlijk is het mij overigens niet zozeer te doen om de titel: de beste copywriter van Nederland. Het lijkt mij vooral cool om eens – zo objectief mogelijk – te kunnen zien wat online nu het beste scoort tekstueel, uitgaande van zeer diverse insteken. Waarbij ik wel denk dat ik de kennis in huis heb om een dergelijk wedstrijdje te winnen, maar die arrogantie heeft iedere collega-vakidioot hopelijk, dus daar red ik het niet mee.
De beste copywriter van Nederland mag wat mij betreft best iemand anders zijn: wie dient zich aan?
Ik neem elke uitdaging graag aan. Maar ben het eens dat een landingpage haast te technisch is. En aangezien ik de tijd heb genomen hierop te reageren diskwalificeer ik automatisch als ik Krek mag geloven :-)
Ik had best begrepen wat je bedoelt met ‘onindexeerbaar’. Maar je kunt naturlijk wel elke dag even googlen op de trefwoorden en dan rondkijken binnen het Adword-aanbod. Dan heb je ‘m zo gevonden.
Elk jaar heeft de ADCN een ‘deelbekroning copy’. Die gaat meestal naar het beste (ingeleverde!) stukje copy van dat jaar. Verder is al lang bekend wie de beste copywriter van Nederland is. Peter van Zijp. Al jaren. Maar hoe die het zou doen bij een landingspagina…
Tot slot: http://www.copytaria.nl. Als alle copywriters van Nederland zich daar nu inschrijven en er komen ook heel veel klanten teksten bestellen en schrijvers beoordelen, dan levert de ranking uiteindelijk vanzelf de beste copywriter van Nederland op.
In elk geval krijg je met deze wedstrijd de Ware Copywriters boven. Want welke echte copywriter is niet te verleiden met een Parker Duofold.
Om kort te zijn: goed initiatief. Hoop dat het tot uitvoering komt, want ik doe mee!
Ingeving! Het kan natuurlijk ook een offline DM zijn. Wervende salescopy voor Direct Mailing. Nadat de copywriters de teksten inleveren, print de organisatie ze in een oplage van 5.000 of 10.000 per copywriter, en stuurt ze vervolgens per post rond. Wie de meeste ingevulde coupons voor wathetdanookis weet te te bewerkstelligen, wint.
Lastig, want dan gaat ook het postcodegebied meetellen. Of ze moeten de versies ‘at random’ over de totale oplage verspreiden. Waarom niet gewoon elke copywriter een aantal teksten laten inleveren en ze elkaar laten beoordelen? Of ben je alleen een goede copywriter als je aantoonbaar veel verkoopt?
Yep: at random. Objectieve beoordeling is op die manier gegarandeerd.
Elkaar beoordelen is mij iets te incestueus. Nou ja, dat is wat stellig. Het risico ervan is dat collega’s de stijl, de vorm, mooie taalvondsten e.d. veel beter waarderen, dan of het wel of niet doel treft (waar de opdrachtgever nu juist voor betaalt).
Mijn bedrijfje heeft ooit eens een ADCN-lamp gewonnen, voor teksten waarvan het maar zeer de vraag was of die nu zo goed waren. Voor het certificaat moest je dan betalen. En als je dat lampje als beeldje erbij wilde, moest je nog meer betalen als ik het me goed herinner.
Heb daarna nooit meer de moeite genomen nog eens wat in te zenden.
Het oordeel waar ik waarde aan hecht, is dat van de opdrachtgever. Lever ik waar voor zijn geld. Slaag ik erin zijn doelstellingen te behalen. Zijn verwachtingen te overtreffen. En het lijkt me in die zin aardig om eens te kijken in hoeverre ik dat beter (of minder goed) kan dan andere copywriters.
"Of ben je alleen een goede copywriter als je aantoonbaar veel verkoopt?" <- Het mag ook gaan om wie de meeste donorcodicillen op basis van een DM ingevuld krijgt.
Bril-jant idee!
Heb het al doorgestuurd naar een opdrachtgever die een heule grote website heeft. Voor een online retailer is dit een mooie manier om een pool van goede tekstschrijvers aan te leggen, en aan linkbuilding te doen natuurlijk.
Mijn openingszin voor een online-bijdrage zou in elk geval deze zijn: Win gratis sex.
Hits gegarandeerd. :-)
Leuk initiatief overigens. Hoop dat het van de grond komt.
Hits wel, Bart, je bent zó door je Adwords-budget heen. Maar hoeveel van die bezoekers gaan een donorcodicil invullen? Ze zijn juist zo lekker met hun orgaan bezig.
Mag deze Belg meespelen ?
@Ken: zeker, in ruil voor een linkje naar http://www.tekstschrijver-tim.nl op blogroll van http://candyblog.eu/ helemaal. En anders ook! ;-)
Count me in, linksom of rechtsom.
Ja ja, heel leuk allemaal. Maar vergeten jullie niet dat de echte copywriter gewoon in de reclame werkt? En dat hij of zij lekker ligt te loungen en wel wat anders aan zijn of haar hoofd heeft dan meedoen met een wedstrijd die niet eindigt met een lamp?
Leuke uitdaging! Als het een online spel blijft, doe ik graag mee. Internet werkt sneller en beter, denk ik.
Geweldig idee! Ik ben benieuwd welke partij het gaat organiseren en daarbij gratis wervende teksten scoort… Succes alvast en ik ben benieuwd!
Leuke reacties! Zeven copywriters so far: zou graag een paar van de gevestigde namen nog erbij zien. Om de lat nog een klein beetje hoger te leggen.
@Jolanda: wellicht iets voor het KWF?
@Woordlicht: welkom!
@Marjolein: …
@Diederik: you’re in.
@Ken: coole site, candyblog.eu <- naar jou vernoemd eigenlijk?
@Bart: ik twijfel of je daar conversie mee realiseert ;-)
@Aartjan: ik hoop dat die heule grote het wordt.
@Sandra: geduchte tegenstander! Zullen we die Parker Duofold delen als jij wint?
@Copydimitri: niet naar Krek luisteren hoor.
@Krek: doe je mee als het doorgaat?
@Davidbrinks @Superjan @Petervanzijp @…?
Ik kijk wel linker uit! Volgens mij ben ik daar helemaal niet goed in, conversie. Zeker niet vergeleken bij technisch sterke schrijvers als Tim zelve en Aartjan. Probeert een kunstschaatser zich te meten met sprintkanonnen? Doet een sterrenkok mee met een aardappelschilwedstrijd? Zoals Clint Eastwood zei: “A man’s got to know his limitations.” Bovendien schrijf ik nooit meer met de hand, dus die Parker laat me lauw.
Oeps, ik heb het bal geopend. Heb ik het nu ook gesloten? Stoor je niet aan mij, mensen, doe gerust wat je niet laten kunt!
oei, oneerbaar voorstel! ;->
@marjolein veenma; grapje zeker, je post?
@ruben: ik denk dat Marjolein wel een beetje gelijkt heeft. Voor een copywriter in vaste dienst is er geen enkele reden om mee te doen met deze wedstrijd, die eigenlijk zou moeten heten: “Welke freelance copywriter schrijft de effectiefste landingspagina van Nederland?”
Alleen dat ‘loungen’ was waarschijnlijk een grapje.
@Krek, redenen voor een copywriter in vaste dienst om mee doen:
– Voor de lol of de spanning ervan
– Om eens te kijken hoe hij zich verhoudt tot andere schrijvers
– Om te leren van vakgenoten
– En aangenomen dat ie wint: bij de volgende salarisonderhandelingen staat ie een stuk sterker
– Als hij ooit van werkgever wil veranderen, is het makkelijker solliciteren
– Mocht hij ambities koesteren voor zichzelf te beginnen, is het een stuk eenvoudiger om klanten binnen te slepen
– Zijn huidige werkgever kan adverteren met ‘wij hebben de beste copywriter van Nederland in huis’
– Het bedrijf waar hij werkt heeft een mooie aanleiding om een nieuwsbriefje (of een taart) te versturen aan relaties
Tenzij hij al loungend in slaap is gevallen, kan ik eigenlijk geen redenen bedenken voor een copywriter in vaste dienst om niét mee te doen.
@krek, bedoelde eigenlijk dat van die Lamp. Verder mis ik het verband tussen vaste dienst en daarom niet ‘deelnemen’.
@ruben Natuurlijk was het een grapje, goed gezien! Wat ik wel bedoel is dat er een heleboel verschillende soorten copywriters zijn. Voor sommige categorieën copywriters is een nieuwe wedstrijd helemaal niet interessant omdat ze allang hun eigen lampen hebben. En voor weer een andere categorie kundige copywriters is conversie helemaal geen issue. Het gaat hen erom duidelijk uit te leggen hoe de batterij in de Wake-Up Light moet. De opzet van de competitie garandeert dan ook geenszins dat de beste copywriter van Nederland wordt gevonden, hooguit de beste copywriter in de categorie Tekstschrijver Tim. Ik voorspel nu al een winnaar…
Oei, Marjolein, dat is weinig subtiel. Ben je nog steeds een beetje boos omdat Tim je ooit zijn ‘stalker op Twitter’ noemde? Tim is best een lieve jongen hoor. Bovendien een Copytaria-collega. Goed volk. Koest allemaal!
@Marjolein; goeie! Nog wel een beetje jammer van de lamp(en), daar doen we het toch niet voor? En @Krek, kom op he, beetje polemiek mag best :-)