jul 30 2009

SEO copywriter

Published by at 4:16 pm under Woord van de week

Hoewel copywriter, of SEO copywriter, beter de lading van mijn praktijk dekt, koos ik er destijds voor om deze site te optimaliseren op het woord ‘tekstschrijver’. Leek me namelijk makkelijker scoren in de zoekmachines. Plus het is wel zo lekker Nederlandstalig. Stoeiend met Google’s Hulpprogramma voor zoekwoorden keek ik vandaag eens hoe tekstschrijver zich verhoudt tot copywriter.  In termen van ‘zoekvolume’ en ‘concurrentie van adverteerders’. Blijkt dat tekstschrijver twee keer zo vaak gezocht wordt als copywriter (12.100 keer in juni 2009 tegen 5.400 maal copywriter gezocht), én dat er minder concurrentie is.
 

Als ik deze site geoptimaliseerd had op de keywordcombinatie ‘SEO copywriter’ was het hier zelfs helemaal uitgestorven geweest. Daar werd in juni máár 110 keer naar gezocht! Waarschijnlijk ook nog voornamelijk door SEO copywriters zelf; ik kijk tenslotte ook regelmatig of ik nog in de toptien sta op ‘tekstschrijver’. Ik ben benieuwd in hoeverre me het kan lukken om nu met SEO copywriter op de eerste resultatenpagina van Google te komen. 
 

Geen sinecure waarschijnlijk. Het zijn niet de minste sites die goed scoren op die zoekvraag. Bovendien staan er enkele rasechte SEO copywriters tussen. Zoals de onvolprezen hard-c.com/ (mooie nieuwe site D!). Mocht de uitdaging lukken, trakteer ik op deze pagina met meer links naar sites van andere SEO copywriters. Ik zou namelijk niemand van zijn troon willen stoten. Het is mij vooral te doen om de sport. 
 

<- Mocht je willen bijdragen aan dit testje, link dan naar http://tekstschrijver-tim.nl/2009/07/30/seo-copywriter/ met SEO copywriter in de omschrijving. Wedden dat het dan binnen een week gelukt is?

11 responses so far

11 Responses to “SEO copywriter”

  1. Rob Elberson 30 jul 2009 at 5:40 pm

    Graag gedaan en succes Tekstwriter. ;o)

  2. Davidon 31 jul 2009 at 1:11 pm

    Haha, je bent er tenminste eerlijk over! :)

    Als de uitdaging lukt, zou ik de link graag zien doorverwijzen naar http://www.copytips.nl/seo-copywriting/ :)

  3. De boekjesmanon 05 aug 2009 at 1:33 pm

    Ik zou gokken moet lukken op basis van de hoeveelheid “SEO copywriter” tekst die al op deze pagina staat… misschien helpt het wel als ik die tekst (“SEO copywriter”) dan ook nog even als reactie op de blog over “SEO copywriter” overneem..?

    Tja, ik ben geen expert maar google om de tuin leiden lukt af en toe nog een beetje :-) Alhoewel iemand die zoekt op “SEO copywriter” zou ook blij kunnen woorden als ze via deze link bij Tim uitkomen natuurlijk, Tim de beste “SEO copywriter” van Nederland, in ieder geval als beste getekst ;-)

    Inclusief de nog volgende 2 keer staat er dan totaal 7 keer “SEO copywriter” in deze reactie, zou dat echt helpen…? Succes, ik zal volgende week eens googlen naar “SEO copywriter”, ben benieuwd!

    :-)

  4. Krek.on 05 aug 2009 at 10:50 pm

    Inderdaad, Tim staat nu – ook vanuit Frankrijk gegoogled – op nummer 9. Vlak onder David op 8. Mezelf kom ik op de eerste 5 pagina’s niet tegen. Terwijl ik toch ook graag (als) SEO-copywriter gevonden wil worden.

    Daarentegen scoor ik wel weer aardig met ‘freelance tekstschrijver’, ‘ freelance copywriter’ en ‘copy en concept’. Toch ook geen onaardig tuiltje trefwoorden. Ancienniteit zal ook wel een rol spelen. De site is al bijna tien jaar onveranderd online.

    Linkje ruilen, Tim?

  5. Davidon 10 aug 2009 at 5:13 pm

    Haha, de kracht van SEO-copywriting is weer bewezen door SEO-copywriter Tim!

  6. SE YO! | Tekstschrijver Timon 13 aug 2009 at 2:45 pm

    […] Wat je aan resultaten ziet als je naar iets zoekt in Google, is slechts ten dele afhankelijk van hoe je je website tekstueel inricht voor vindbaarheid. De zoekmachine ‘kijkt’ ook naar de taal van je besturingssysteem. Plus enkele persoonlijke instellingen, als je de Google toolbar geinstalleerd hebt. Ook de locatie waar je je bevindt als je iets zoekt, telt mee. Om nog maar eens drie van de driehonderd variabelen te benoemen. Google’s doel is simpel: je als zoeker zo goed mogelijk bedienen. Daaraan ontleent big G zijn bestaansrecht. Dat maakt het moeilijker voor SEO Copywriters om de resultaten te beinvloeden. Dus des te leuker als het lukt!   […]

  7. Rolandon 11 sep 2009 at 2:11 pm

    Tekstschrijver is inderdaad de meest gangbare omschrijving voor jouw functie, denk ik. Maar bij het gebruik van Google’s Hulpprogramma voor zoekwoorden moet je wel oppassen. Google geeft namelijk niet aan wat de context van een zoekopdracht is. Als veel mensen zoeken op ‘tektschrijver’, betekent dat niet per se dat ze iemand zochten om teksten voor ze te schrijven. Het kan ook zijn dat ze een tekstschrijver van een liedje zochten of op zoek waren naar vacatures voor tekstschrijvers.

    Met een ander Google programma (Google Insight for Search) krijg je meer inzicht in de context van zoekopdrachten. Bij het zoekwoord Tekstschrijver, valt bijv. 10-25% van de zoekopdrachten in de categorie ‘entertainment’. Deze mensen zochten waarschijnlijk een schrijver van een liedje. Zie verder http://www.google.nl/insights/search/.

  8. Tekstschrijver Timon 11 sep 2009 at 3:08 pm

    @Roland Prima tip voor SEO Copywriters in de dop, thx! Blindstaren op 1 bron is altijd onverstandig. Misschien wel leuk om hier ook nog wat te vermelden over de (jou zeker bekende) KEI-index. De Keyword Effectiveness Index.

    In de vorige eeuw bedacht door Wordtracker.

    Het idee is:

    Zoek naar SEO Copywriter via een site als die jij noemt: http://www.google.nl/insights/search/#q=seo%20copywriter&cmpt=q

    Neem de populairste vergelijkbare zoekopdrachten:
      
    1. seo copywriting   100
    2. website copywriter   65
    3. web copywriter   65
    4. freelance seo copywriter   50 
    5. freelance copywriter   50
     
    Ontdek via Google waar je de meeste concurrentie hebt en deel het zoekvolume door het aantal concurrenten. Google vindt de volgende hoeveelheden resultaten als je op bovenstaande termen zoekt:

    circa 4.810.000 voor freelance copywriter
    circa 3.380.000 voor seo copywriting
    circa 3.430.000 voor SEO Copywriter
    circa 2.560.000 voor web copywriter
    circa 1.330.000 voor website copywriter
    circa 672.000 voor freelance seo copywriter

    Optimaliseren op ‘website copywriter’ of ‘ freelance seo copywriter’ lijkt dus ’t slimst. je hebt maar 1/3 of 1/7 van het aantal concurrenten, tegen 65% en 50% van het zoekvolume.

    Dan nog gaat op wat jij zegt: behoren de zoekers wel tot je doelgroep, of zijn ze naar iets anders op zoek (zijn het werkloze website copywriters bijvoorbeeld)?

    Heeeeeeeel ouderwets doelgroeponderzoek blijft uiteindelijk cruciaal. Bel 50 potentiele klanten en vraag waar zij naar zoeken als ze een seo copywriter zoeken. probeer ze overigens niets in de mond te leggen, dus vermijd de kreet uit de vorige zin. "Stel je zoekt iemand voor nieuwe woorden en zinnen op je site, wat toets je dan in in Google?" 

    Ik gokte (want heb het niet onderzocht) destijds erop dat tekstschrijver beter zou scoren dan seo copywriter.

    Misschien wel aardig om het eens te onderzoeken. Wie heeft er zin om te bellen?
     

  9. Wordview.euon 12 sep 2009 at 12:22 pm

    Hoi Tim, leuk artikel. Voor meer inspiratie over zoekwoorden (en semantische woorden + synoniemen ervan ban je altijd welkom op onze nieuwe site wordview.eu !

  10. Rolandon 12 sep 2009 at 8:31 pm

    @Tim
    Van de KEI heb ik wel eens gehoord, maar of dat echt werkt vraag ik me af. Er zitten een aantal haken en ogen aan deze formule (vind ik). Ten eerste is het aantal zoekresultaten dat Google toont slechts een schatting (op basis van de pagina’s die ze in de index hebben staan). Ten tweede bestaan sommige woorden ook in andere talen (zoals seo copywriter), waardoor het aantal zoekresultaten automatisch hoger is.

    Maar waar het in mijn ogen vooral om gaat zijn de pagina’s, die in de, zeg, eerste 10 à 20 zoekresultaten staan. Daar wil je de concurrentie mee aan, dat er nog 172.000 andere pagina’s in de zoekresultaten van bijvoorbeeld het zoekwoord ‘tekstschrijver’ staan, doet er eigenlijk niet zoveel toe. Het gaat er om wie bovenaan staat! Daar moet je naar kijken om de mate van concurrentie in te schatten.

  11. Emma Kweeon 19 sep 2009 at 3:34 pm

    Hey Tim,

    Leuk idee en interessant experiment. Volgens mij ben je inmiddels meer dan geslaagd in je opzet. Ik heb een maand geleden ongeveer dezelfde strategie gevolgd en heb mezelf op de eerste pagina weten te parkeren op de woorden ‘seo tekstschrijver’. Het leek me niet zinnig en bijkans onmogelijk om de concurrentie aan te gaan met legio perfect geoptimaliseerde Engelstalige sites. Er wordt helaas nog nauwelijks op seo tekstschrijver gezocht, maar wat niet is kan komen. Ik denk dat SEO langzamerhand steeds meer ingeburgerd zal raken en, zoals alle goede dingen des levens, vernederlandst zal worden ;-)

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!