jan 18 2009

Schrijven voor internet is onzin – part II

Published by at 7:20 pm under Uncategorized

‘Schrijven voor internet’ als tekstschrijfdiscipline. Over de zin en onzin daarvan is het laatste woord nog niet gezegd. Wat een mooie reacties op het vorige postje! Op deze site kwam er flink wat zinnig en onzinnig commentaar, net als op ekudos, en ook op LinkedIn werd er wat afgeschreven. Ik heb het met plezier gelezen! Zelf zal ik misschien ook nog een reactie of twee schrijven. Maar nu even niet; ik ga namelijk tijdelijk offline. Een paar maandjes op vakantie. En niet getreurd: de site is in veilige handen. Een paar goede tekstvrienden willen af en toe namelijk wel een postje ‘voor internet’ schrijven. 
 
Wel lief zijn he?
In hoeverre de gastschrijvers rekening moeten houden met het internetmedium, versus hoe ze in hun offline dagboek schrijven? Daarover hier nog een korte bloemlezing uit de reacties op LinkedIn (die je anders alleen kunt lezen als je lid bent van de tekschrijversgroep daar). 
 
“Wat ik maar wil zeggen: het hangt helemaal af van de doelgroep die de site wil bereiken. Dus ja, je hebt misschien gelijk als je zegt dat zulke adviezen geen webschrijfadviezen mogen heten. ‘Schrijven voor een brede, visueel ingestelde, zappende doelgroep met een aandachtsspanne van twee seconden’ is misschien een betere omschrijving voor wat je in zo’n workshop leert. Maar ja, dat verkoopt weer minder en dan schiet je als tekstschrijver ook je doel voorbij… ”
 
“Internet is niet een eenduidig medium, maar is scala aan ‘media’ die allen anders zijn: corporate sites, ontmoetingsplekken, blogs, fora, YouTube, nieuwssites et cetera. De teksten op deze sites zullen dus ook allen anders zijn… …Schrijven voor ‘het internet’ lijkt mij dus net zo’n onzinnigheid als schrijven voor ‘papier’.” 
 
“Inderdaad, eens: het formuleren van een respons hier is weer wat anders dan een nieuwsbericht plaatsen; bloggen is weer wat anders dan het schrijven van een stuk dat geoptimaliseerd is voor zoekmachines. De stelling is dus onzinnig. Ook voor papier geldt dat het doel en de boodschap bepalend zijn voor je aanpak.”
 
“Webschrijven betekent nadenken over interactiviteit, zoekmachines, links, copyright en rekening houden met het beeldscherm. Natuurlijk is de basis het zelfde, maar wanneer ik schrijf voor internet ben ik scherper op korte zinnen, ruimte en snel te scannen tekst.”
 
“Ook folders en brochures mogen van mij wat meer op internettekst gaan lijken ;-)”
 
“Overigens is schrijven voor het web niet moeilijker of makkelijker dan schrijven voor een papieren medium. Het is anders, want je doelgroep is anders, of gedraagt zich ten minste anders. Bovendien is het web een pull-medium en veel papieren media zijn push-media — beide vragen een andere benadering.”
 
“Ik vind dat je dus niet zonder meer kunt stellen dat schrijven voor internet moeilijker is omdat het – net zoals andere media – heel divers is.”
 
“En, och, laat al die zzp’ers die daarin cursussen geven ook wat verdienen. Degenen die toch wel weten wat ze doen, gaan er toch geen geld aan uitgeven.”
 
“Schrijven voor internet is geen onzin. Mensen screenen een site in een paar seconden, en staat de info die ze in eerste instantie zoeken er niet, dan ben je je bezoeker in een mum van tijd weer kwijt. Je moet er dus voor zorgen dat je sneller tot de kern komt, in hapklare brokken je informatie aanbiedt, de juiste hyperlinks aanbiedt en zorgt dat je aan zoekmachineoptimalisatie doet. Kortom, echt wel wat anders dan een brochure/folder/tekst schrijven. Is mijn ‘humble opinion’ ;-)”
 
“Schrijven voor internet is onzin – ik ben het daar eigenlijk wel mee eens. Ik zie werkelijk geen fundamentele verschillen tussen schrijven voor print en schrijven voor internet. Er zijn vooral nuanceverschillen, maar die heb je ook tussen diverse verschijningsvormen van één medium. Dat internet om uitsluitend korte zinnen zou vragen, vind ik te gemakkelijk. Leesbaarheid heeft ook met ritme, muzikaliteit en beeldende taal te maken. Gelukkig maar.”
 
“Je draait de stelling om en dan klopt ie inderdaad niet. Teksten voor print moeten ook actief, helder en leesbaar zijn. Toch is die omkering te kort door de bocht. Ik bewerk printartikelen veelvuldig voor online herpublicatie en merk dat ik dan een aantal vaste stelregels hanteer…”
 
“De vergelijking van B. vind ik eigenlijk wel heel mooi: schrijven voor een kleine bladspiegel. Dat doet een old-school-schrijver goed, zoiets te lezen.”
 
“Even als professionele schrijvers onder elkaar: als je basis van het schrijven voor doelgroepen beheerst, vallen de verschillen tussen schrijven voor het web en voor andere media vrijwel weg.”
 
“Goed schrijven is goed schrijven, daarover is geen discussie mogelijk. Toch vind ik dat er toch wel verschil is tussen schrijven van webteksten of voor drukwerk. Je kunt er niet omheen om toch rekening e houden met het feit dat het een veel oppervlakkiger medium is, waarbij men het eerder voor ‘gezien’ houdt.”
 
“Het hangt nog steeds af van de doelgroep, en niet van het medium op zich. Waarbij het goed is je te realiseren dat het niet volstaat om je doelgroep te omschrijven als ‘internetgebruikers’. Net zo min als het zin heeft om voor gedrukte media ‘lezers’ als doelgroep te kiezen. ”
 
“Ik ben het wel met de eerdere reacties eens dat het om te beginnen ‘anders’ is en ten tweede ‘er van af hangt’. Maar feit is dat er veel interessante, nuttige of zelfs noodzakelijke, maar slecht geschreven informatie op internet te vinden is… …Voor een slimme copywriter is er beslist nog veel nobel werk te verrichten in de virtuele wereld!”
 
“Iedere tekst vraagt om een eigen aanpak, als je iedere klus op exact dezelfde wijze aanpakt ben je naar mijn idee snel al je klanten kwijt.”
 
“En een opdracht een klus noemen, dat is eigenlijk ook nergens meer voor nodig, toch?”
 
“Het idee dat de consument op internet alleen korte stukken content consumeert, is een misvatting. Internet leent zich bij uitstek voor scannen, maar dat wil nog niet zeggen dat een goed artikel nooit tot het einde toe gelezen wordt. Zelfs het feit dat (sommige) lezers delen van langere artikelen overslaan (omdat de inhoud bijvoorbeeld al bekend is, of niet relevant voor de lezer) betekent niet dat dergelijke artikelen geen plaats hebben op het web… …Een journalistiek goed product leveren (onafhankelijk) en toch optimaal resultaat behalen in zowel lezerswaardering als lezersaantallen (lees: unieke bezoekers en pageviews), is online wel degelijk een heel ander kunstje dan in print. Wie dat negeert en denkt dat een inhoudelijk goed verhaal vanzelf een succes wordt, ook online, doet zichzelf ernstig tekort.”
 
“Er is een verschil tussen schrijven voor internet en voor drukwerk, maar volgens mij is het verschil kleiner dan je in eerste instantie zou verwachten. “
 
Bovenstaand is een fractie van alle tekst in reactie op Schrijven voor internet is onzin. Voor de volledige (en andere) reacties, kun je hier terecht: http://www.linkedin.com/groupRegistration?gid=39633 

Meer reacties vind je hier: http://tekstschrijver-tim.nl/2009/01/14/schrijven-voor-internet/
 
En hier: http://www.ekudos.nl/artikel/143961/schrijven_voor_internet_is_onzin

One response so far

One Response to “Schrijven voor internet is onzin – part II”

  1. cornon 19 jan 2009 at 4:42 am

    Is dit van Tim of Mit?

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!