dec 08 2008

Zeven geheimen om meer publiciteit te krijgen, inclusief de acht grootste publicitaire valkuilen

Published by at 4:31 pm under Tims teksttips

Dagelijks ontvang ik via www.pers-bericht.nl nog aanvragen naar dit model: “Graag ontvang ik de zeven geheimen om meer publiciteit te krijgen inclusief de acht grootste valkuilen.” Nu is de betreffende website al jaren niet meer bijgewerkt en is ook de tijd gekomen om die call to action maar eens offline te gaan halen. Vandaar dat ik heb besloten om de ‘geheime’ informatie (opgesteld in 2001) hier te publiceren. Mocht je op het punt staan om persberichten te sturen, doe er dan je voordeel mee. Veel succes!
 
Geachte “vul hier je eigen naam in”,
Dank voor uw aanvraag. Hier zijn ze dan: de zeven geheimen om meer publiciteit te krijgen, inclusief acht valkuilen die u voortaan vermijdt. Wij hopen dat u er zorgvuldig mee omgaat en stellen het zeer op prijs om te horen wat u ervan vindt. 
 
1:
Benader de journalist voordat u het persbericht stuurt. Maak hem telefonisch, per brief, of e-mail kenbaar dat u iets bijzonders heeft en zorg dat hij vraagt om het persbericht (in plaats van het ongevraagd toe te zenden). LET OP: alleen als u zich in zijn positie kunt verplaatsen, daadwerkelijk iets bijzonders te vertellen hebt, hem persoonlijk kent en dan nog alleen als… …
…enige voorzichtigheid is hier geboden. Journalisten moeten deadlines halen en hebben weinig tijd. Zorgvuldig opgebouwd krediet is zo verspeeld, dus gebruik deze tip met respect voor het vak van de journalist.
Slaagt u erin niet te pushen, het nieuws goed te verkopen en te zorgen voor een goede (bij voorkeur digitale) follow up, dan is redactionele aandacht verzekerd. Daarmee is de eerste stap op weg naar een artikel in het blad gezet en heeft u uw persbericht uit de klauwen van de papierversnipperaar – direct onder de fax – gered.
 
2:
Journalisten zijn net mensen. Laat daarom de AIDA-formule (standaard opbouw voor een direct mail) eens los op een persbericht:
A – Attention -> Gebruik een krachtige titel die de aandacht vraagt
I – Interest    ->  Probeer de lezer in de eerste alinea enthousiast te krijgen voor het verhaal
D – Desire/Detail -> Geef interessante details over het nieuwswaardige feit
A – Action -> Roep op tot actie: voor meer informatie over “…” neemt u contact op met “…”, of surf naar www. … .nl. 
 
3:
Lees kranten en tijdschriften die voor uw nieuws belangrijk zijn en doorgrond het taalgebruik, de toon en de speciale focus van die journalist die u wilt bereiken. Stel uw bericht vervolgens op met díe bijvoeglijke naamwoorden, díe symboliek en díe invalshoeken waar hij zich graag van bedient. En refereer – bij directe benadering van een journalist – eens aan een artikel van zijn hand!
 
4:
Organiseer een persconferentie op een aparte, goed te bereiken locatie en nodig interessante sprekers uit. Maak van de persconferentie een leuke gelegenheid die – ook als u geen spectaculair nieuws hebt – een mooi excuus is om even uit de redactieruimte te ontsnappen.
 
5:
Werkt u met een PR-bureau, zorg dan dat het bureau goed geïnformeerd is over de lopende zaken, ontwikkelingen en activiteiten van uw bedrijf. PR-professionals hebben een neus voor nieuwswaardigheid en herkennen feilloos situaties die aanleiding geven om uw bedrijf te profileren.
 
6:
Verstuurt u het persbericht digitaal? Stuur het dan als ‘plain text’ met het bericht direct in de mail en niet als HTML met plaatjes: de mailservers op grote redacties sturen in HTML opgestelde berichten geregeld niet door.
Net zo belangrijk: stuur GEEN ATTACHMENTS. Dus geen Word-documenten, presentaties in Powerpoint en andere (virusgevoelige) netwerkbelastende mystery-mail. Tenzij u toegevoegd wilt worden aan de digitale zwarte lijst. Behalve virusgevaar en het feit dat de journalist extra handelingen moet verrichten, weet u niet waar hij zich bevindt. Misschien belt hij wel mobiel in op het netwerk, of internationaal vanuit een hotelkamer; afgezien van de irritant lange tijd om het bericht te downloaden, betaalt hij de telefoon/dataverkeer-rekening… voor uw bericht!
Meer digitale aandachtspunten?
• Gebruik een betekenisvolle zin in de onderwerpregel.
• Stuur het bericht niet met een Hotmail, Yahoo, WXS of andere niet-zakelijke account.
• Één persbericht aan honderd adressen versturen, is technisch geen probleem. Let wel, zorg dat je het spamfilter doorkomt, dus stuur bij voorkeur honderd mailtjes, in plaats van één (met honderd ontvangers in het BCC-veld).
• Voeg géén ‘digitaal visitekaartje’ toe aan uw e-mail (zie ook GEEN ATTACHMENTS).
• OVERIGENS IS HET ONBELEEFD OM IN KAPITALEN TE SCHRIJVEN OMDAT DAT ERG SCHREEUWERIG STAAT.
 
7:
Weet u dat er over zes maanden iets bijzonders op stapel staat, begin dan vandaag met het benaderen van geselecteerde media! Niet in de laatste plaats omdat de redacties van kwartaaluitgaven misschien al over enkele weken de redactie sluiten voor het nummer dat uitkomt over zes maanden. Wilt u in deze bladen staan, zorg dan dat u er op tijd bij bent! 
 
Gefeliciteerd!
Als u bovenstaande ‘geheimen’ toepast, scoort u twee keer zo veel publiciteit met uw persbericht. En dat in vijf minuten! Let wel, de tips zijn niet bedoeld als uitgebreide handleiding. Ze geven geen garantie voor succes. Een goede medialijst, persoonlijke contacten met de pers en de ervaring van meerdere professionals bij een PR-bureau kunnen we helaas niet met een e-mailtje cadeau doen. U weet nu in ieder geval wel waar u moet beginnen. Wij wensen u veel succes en hopen binnenkort iets over u te lezen!
 
Met vriendelijke groet,
Tekstschrijver Tim
 
PS Enkele publicitaire valkuilen:
РBeperk de informatie in een persbericht tot ̩̩n onderwerp (teveel nieuws leidt af, is minder geloofwaardig en werkt verwarrend) en gebruik maximaal ̩̩n A4 tekst.
РKlop uzelf niet teveel op de borst (u hoeft het krediet bij de schrijvende pers maar ̩̩n keer te verspelen en u bent het voor langere tijd kwijt).
– Val journalisten niet lastig. Dus bel ze bij voorkeur niet vooraf als u ze niet kent (ondanks de eerste tip van deze mail), en bel al helemaal niet achteraf om te vragen of ze de informatie ontvangen hebben. Dat vinden ze verschrikkelijk irritant.
– Schrijf in begrijpelijke taal. Vermijd jargon om te zorgen dat iedereen begrijpt waar u over spreekt.
– Schrijf in de derde persoon. Dus nooit ‘ik’, ‘wij’ en ‘ons’ (behalve in de vorm van een citaat), maar ‘het bedrijf’, ‘de organisatie’, ‘hij’, ‘zij’.
– Schrijf het persbericht in actieve vorm! Niets is dodelijker voor publiciteit dan teksten vol ‘worden’, ‘kunnen’ en ‘zullen’.
– Maak de tekst niet te feitelijk en droog. Redacties zijn altijd op zoek naar spannende ontwikkelingen, sappige details en bijzondere nieuwtjes. Houd het verhaal levendig!
– En, tot besluit, zorg voor een goede, gedegen onderbouwing van eventuele claims.

One response so far

One Response to “Zeven geheimen om meer publiciteit te krijgen, inclusief de acht grootste publicitaire valkuilen”

  1. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 24 sep 2009 at 2:02 pm

    […] Nu tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven; verplichte kost voor iedere tekstschrijver (in de dop)!Meer over titels: Actuele tijdloze titelsEn zelfs nog een: Spoedcursus koppensnellenNieuw: 20 tips voor openingszinnen!Handleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief?Insteek voor een artikel / hoe bedenk je een conceptje: Concept matigheid Name-letter effect: Taalweetje van de dagSpannende titels, slogans, productnamen en andere tekstuele vondsten: Gij zult vindenZeven geheimen om meer publiciteit te krijgen, inclusief de acht grootste publicitaire valkuilenTaaladviesdienst: Eerste Hulp Bij OnzekerheidTip om de eindredacteur en/of opdrachtgever te vriend te houden: Teksten: dresseren of verbrassen? Writer’s Block: Writer’s block bestaat nietSpiekbriefje werkwoorden Artikel rondbreien: Het Domino’s principe Zorgen voor respons: IJzersmedende call-to-actionsSchrijven voor internet: SEO copywriting; Niet lullen, maar poetzen?Schrijven is schrappen: Ja, nee, maar… Nog iets over auteursrecht: Copyright / copywriting  Meer creatief schrijfcursusmateriaal?De komende weken (maanden, jaren?) zal ik deze pagina nog regelmatig bijwerken. Verzoekjes indienen mag: gebruik het contactformulier. Ik hoop dat ik je op je zoektocht naar een cursus schrijven (de kans is groot dat je daarnaar zocht, als je dit leest) enigszins geholpen heb. Zo ja, dan zou ik het leuk vinden om dat te horen. We schrijven! […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!