nov 13 2008
Nu tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven; verplichte kost voor iedere tekstschrijver (in de dop)!
Writer’s block bestaat niet. Roep ik wel eens. Irritante tekst om te horen natuurlijk. Ik heb die tekenleraren op school ook nooit geloofd. Iedereen kan tekenen, jij ook. Wat een ^%$! Totdat je op een dag Bob Ross ziet, en ontdekt dat zelfs de grootste stuntel met wat trucjes een enigszins toonbaar werkje kan produceren. En toegegeven, het maakt je geen instant David Ogilvy, maar er zijn weldegelijk formules voor tekstschrijven. Prima als je inspiratie tekortschiet. Ook fijn om op terug te vallen als je je dag niet hebt. In de serie tekstschrijftrucs voor beginners, hier tien trefzekere methoden om een doeltreffende titel te maken.
Â
Een titel voor dit blogpostje bedenken, is bijvoorbeeld een fluitje van een cent. Spreek de informatiebehoefte van de lezer gewoon letterlijk aan. Ik richt me tot de lezer die graag wil leren hoe hij een goede titel kan schrijven. Dus:
Titels bedenken?
Titels schrijven?
Â
Dat werkt prima. Als je af wil vallen, valt je oog in de boekwinkel sneller op ‘Makkelijk en snel afvallen’ dan op ‘Uitgebalanceerde balanssalades’. Simpele, directe titels werken perfect. Vraag maar aan Sonja Bakker. Haar titel ‘Bereik je ideale gewicht!’ gaat nog steeds als zoete broodjes over de toonbank.
Â
Eenmaal de aandacht van de potentiële lezer te pakken, kun je het uiteraard nog wel wat spannender maken.
Â
Leuke titels bedenken?
Krachtige titels schrijven?
Â
En je kunt nog een voordeel aanstippen van de informatie die je te bieden hebt.
Â
Snel leuke titels bedenken?
Moeiteloos krachtige titels schrijven?
Â
Aangezien niemand graag moeilijk doet, is de (beproefde) x-manieren-om-methode ook nog de moeite waard om hier te benoemen. Denk aan ‘tien tips om snel twintig kilo af te vallen’:
Â
Tien manieren om snel leuke titels te bedenken!
Tien tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven!
Â
“Tien dingen maar, dat is een eitje!†Dat is het effect wat je hoopt te sorteren. Leveren bovenstaande vier uitermate simpele – bewezen effectieve – methodes, nog niet het gewenste resultaat? Geen paniek. Gooi het eens over een andere boeg. Spreek de lezer niet zozeer op zijn behoefte aan, als wel op zijn identiteit. Precies zoals de boekenserie ‘for dummies’ doet. Briljante titelkeuze, want iedereen voelt zich een dummy over het onderwerp waar hij meer van wil weten.
Â
Tien manieren om snel leuke titels te bedenken, voor worstelende tekstschrijvers!
Tien tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven, voor koppensnellers in nood!
Â
Nog onweerstaanbaarder maken? Neem nog wat drempels weg. De geboden informatie is in dit geval gratis. Daar is geen Nederlander tegen bestand.
Â
Tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven, voor worstelende tekstschrijvers!
Â
En (of!) voeg nog wat urgentie toe.
Â
Tijdelijk gratis: tien tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven, voor worstelende tekstschrijvers!
Â
Kijk wel uit dat je het niet té Amerikaans aanpakt. Je doelgroep bestaat uit nuchtere Nederlanders. Ford Ka-rijders… Dus vooruit: gratis gaat eruit. Dat uitroepteken mag ook wel weg. En tja, wat als je het echt niet laten kunt en gewoon een iets poëtischere titel wil? Dan bestaat daar gelukkig ook nog wel een handvol standaardformules voor.
Â
Allitereer
Tekstschrijven is net Tekenen
Tims Tekst Trucjes
Trefzekere Titels Typen
Â
Speel in op angst, macht of hebzucht
Onmisbare tips voor koppensnellers
Scoor als geen ander met deze titelsuggesties
Waarom die concurrerende tekstschrijver meer verdient dan jij
Titelgeheimen onthuld
Â
Of – om op tien tips uit te komen – pak eens een ander woord uit je tekst als uitgangspunt
Sonja Bakker is de beste tekstschrijver van Nederland
David Ogilvy bediende zich van trucjes
De x-manieren-om-methode en negen andere trucs
Â
Nog meer tips?
De tien suggesties die ik hier geef, zijn beslist niet uitputtend. Er zijn nog veel meer wegen die naar Rome leiden. Je weet nu in ieder geval dat je met het vrij letterlijk verwoorden van de informatiebehoefte van de lezer al een heel eind komt. En mocht je er nog steeds niet uit komen, dan heb je altijd nog RTL Boulevard. Zet hem op!
Â
Tim
Â
PS De titel boven dit artikeltje, vind ik niet zo mooi. Hij is wat mij betreft te lang, te saai en te Amerikaans. De komende weken zal blijken hoe effectief hij is… Het feit dat je deze PS leest, betekent alvast dat hij voor jou werkt.Â
Â
PS2 Als je een lange titel gebruikt, zorg dan dat hij begint met de belangrijkste woorden. In Google gaat de titel van je artikel teruggebracht worden naar 6 of 8 woorden maximaal, ongeveer 60 tekens. De aanklikbare blauwe link wordt in mijn geval dus iets als “Nu tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven; …â€Â
Â
PS3 Ik neem een groot risico met ‘gratis’. Het is een woord dat de bellen van alle spamfilters laat rinkelen. Mijn nieuwsbriefje aanstaande woensdag, gaat waarschijnlijk direct de prullenbak in. ‘Gratis’ kun je dus beter niet gebruiken als er iets serieus op het spel staat.Â
Â
PS4 Ik hou wel van een gokje.
Het is niet perse de titel die voor mij werkt, het is mijn rss-reader die nieuwe artikelen vetgedrukt maakt… ;)
Ja voordeel van zo’n lange, lelijke titel is dat ie wel om aandacht schreeuwt ook. Zie ‘recent comments’ in de linkerkolom bijvoorbeeld. De brutalen hebben de halve wereld?
[…] Op de cover van REVU prijkt deze week een aardige titel: arme rijken. Het is de titel van een kredietcrisis-special over onfortuinlijke miljonairs. Zet erbij op je lijst titeltrucs: tegenstellingen. Ze werken in de regel goed omdat ze de lezer even op het verkeerde been zetten. Soms heel expliciet, zoals deze, soms wat meer impliciet, denk aan ‘serieus grappig’. […]
Moet zeggen dat dit een erg leuk en leerzaam artikel is. Komt zeker van pas!
Stuk nuttiger dan die fantastische cursus die ik heb gevolgd ;-)
Blijft lastig, titels…
[…] Nu tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven; verplichte kost voor iedere tekstschrijver (in de dop)! Meer over titels: Actuele tijdloze titels En zelfs nog een: Spoedcursus koppensnellen Handleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief? Insteek voor een artikel / hoe bedenk je een conceptje: Concept matigheid … […]
[…] […]
[…] tussen te vinden. En mocht je er vervolgens nóg niet uitkomen, heb je altijd deze postjes nog:  http://tekstschrijver-tim.nl/2008/11/13/tips-titels-schrijven http://tekstschrijver-tim.nl/2008/11/14/actuele-tijdloze-titels […]
Nee, het was niet de titel.
Ja, het is wèl de rest van het artikeltje.
Bedankt voor je 10 gratis tips!
O, en dat “gratis” is trouwens precies waarom ik doorlees.
ik moet een titel bedenken bij een foto een barbiepop bij een boom
weten jullie er een
xxx
@michelle barbie zoekt baasje
Zeg Tim, ik zou graag je hulp gebruiken bij een wervende titel en koptekst voor een (e)DM actie betreffende gratis viagra voor Mortgage Raters uit Nigeria.
(sorry, kon het niet laten).
@Marten: heb je je al grondig verdiept in de doelgroep?
[…] ook de tips voor titel schrijven. Andere relevante berichten:Teleurstellende preekWie heeft er de grootste invloed op dat een kind […]
Bedankt voor deze tips, maar ik kom er nog steeds niet uit. Ik moet een betoog of beschouwing schrijven over “moderne communicatiemiddelen en privacy”. Iemand een ideetje?
Privacy Passé?!
@Baas wellicht te laat maar kon de uitdaging niet laten liggen. Dus komt ie;
In uw doucheputje ligt uw DNA, in uw bereikbaarheid uw hele hebben en houden.
Suggestie kleine tussenkop: Hoe moderne communicatie uw gevoelige privacy lekt.
Of in één zin:
Een doucheputje verzamelt uw DNA, moderne communicatie uw hele hebben en houden.