okt 23 2008

Handleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief?

Published by at 1:30 pm under Tims teksttips

Vijf jaar geleden vroeg een opdrachtgever of ik eens een beknopte schrijfhandleiding op papier wilde zetten. Met als doel dat zijn medewerkers voortaan betere kladtekstjes aanleverden aan het tekstbureau.

Dat scheelt namelijk flink in kosten voor herschrijfwerkzaamheden. 

Ondanks dat het enigszins toegeschreven is op technische jongens werkzaam in de IT-branche – en het gericht is op aanleveren aan een bureau voor eindredactie – denk ik dat er nog wel wat bruikbaars in staat.

Zeker voor beginnende schrijvers. Vandaar; veel plezier en succes gewenst met deze introductie tot het aanleveren van teksten voor een nieuwsbrief. In drie stappen.

1) Hoe begin je?

  • Bedenk een onderwerp (passend in bladformule en evt. thema van de specifieke uitgave).
  • Vraag je af of het actueel of nieuwswaardig is en of er een lezenswaardig kort artikel over te schrijven valt.
  • Overleg met redactie of iedereen er net zo happy over is en over wat ongeveer de strekking zou kunnen zijn.
  • Ga vervolgens NIET direct schrijven. Denk eerst net zo lang na – en research via bijv. Google – totdat je uit je hoofd in twee of drie zinnen kunt vertellen wat de inhoud van je verhaal globaal moet zijn.

En wel zo dat IEDEREEN het begrijpt.

  • Ga dan pas schrijven. Gebruik de resterende 40% van je tijd om te schrappen, editen, opnieuw te beginnen etc.
  • Ga globaal uit van de volgende tijdslijn: Denken (NIET schrijven) 40%.  Schrijven 10%. Upgraden, inkorten, helder verhaal van maken 40%.
  • Het schrijven zelf is het makkelijkste onderdeel: schrijf voluit. Precies zoals het in je opkomt. Gebruik lekker veel zinnen. En lange zinnen zijn prima. Knal het gewoon snel en vlot op papier.
  • Het echte werk zit in de voorbereiding en vervolgens terugbrengen van je schrijfwerk (redigeren) naar een zo minimaal mogelijk aantal woorden: liefst in een beetje logische volgorde.

De uitdrukking ‘schrijven is schrappen’ klopt, helaas.

Tip: bewaar de woorden, zinnen en alinea’s die je herschrijft of schrapt ergens onder in je document. Die komen soms alsnog goed van pas.

2) Waar moet je tekst aan voldoen?

  • Staat er in de lead (eerste alinea) waar het artikel over gaat? Waarom dat interessant (actueel/boeiend/van belang/bijzonder/etc.) is?* Op welk onderdeel/element dit artikel inzoomt.
  • Zijn de vijf W’s (en H) beantwoord: Wie (over wie gaat het / voor wie is dit interessant), Wat (wat is het onderwerp precies?), Waar (op welke plaats indien relevant / of ‘waar hebben we het eigenlijk over’), Wanneer (in tijd / in welke gevallen), Waarom (gebeurt dit / speelt dit / hoezo dan) & Hoe (hoe gaan we er over berichten / hoe pak je dit onderwerp doorgaans aan)?
  • Vertellen de alinea’s na de lead wat je wilt vertellen?

3) Hulpmiddelen:

  • Denk af en toe even aan de lezer die niet in alle gevallen – vaak juist helemaal niet – zo technisch is als jij.
  • Weet dat de lezer écht geen zin heeft om te moeten puzzelen op wat jij wil vertellen. Schrijf in zo gemakkelijk mogelijke taal (de lezer is je vrouw/vriendin: doe alsof je het aan haar uitlegt).
  • Vermijd lijdende constructies. Ben zo concreet mogelijk. Schrijf dus niet ‘er wordt bezuinigd’, maar ‘transportorganisaties met meer dan 50 medewerkers bezuinigen op de investering in nieuwe hardware’. Ook de werkwoorden ‘kunnen’ en ‘zullen’ verdoezelen nog al eens het onderwerp van de zin: ‘er zal een investering plaatsvinden’ (daarmee laat je weg ‘door wie’ – ‘wanneer’ – ‘hoezo’…

That’s it?

Ja, maar als je denkt dat je er bent, kun je nog het volgende doen:

Of beter gezegd:

Ja! En als je denkt dat je er bent, kun je nog het volgende doen:

  • Leg de tekst even weg, lees het de volgende dag of twee dagen later nog eens.
  • Laat het iemand anders een hardop voorlezen (of lees het zelf eens hardop voor).
  • Snapt je echtgenoot waar het over gaat?
  • Zijn alle negatieve formuleringen vervangen door positieve?
  • Geen lijdende vormen meer te bekennen? Geen ‘oplossingen die door gebruikers worden geapprecieerd…’ meer?
  • Staan alle MB’s, Mb’s, GHz-en, etc. er een beetje consistent in?
  • Spannende titel erboven?
  • Is het een verhaal wat op zich voor iedereen wel te begrijpen is?

Gefeliciteerd!

Je bent er bijna.

  • Lees het nu nog eens alsof je de directeur bent.
  • En lees het eens alsof je een huidige opdrachtgever bent.
  • Lees het eens vanuit de stoel van een potentiële opdrachtgever.
  • Doorstaat het de kritische blik van een afgunstige concurrent?
  • Klopt de informatie?
  • Is het nieuwswaardig genoeg om een journalist van een vakblad blij mee te maken?
  • Is het in lijn met de rest van de artikelen?

Zo ja: mailen aan het tekstbureau voor controle en opname in de nieuwsbrief!

3 responses so far

3 Responses to “Handleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief?”

  1. cornon 25 okt 2008 at 3:19 am

    bedankt! super advies, Kosteloos? WHY

  2. Tekstschrijver Timon 25 okt 2008 at 1:28 pm

    Wie goed doet, goed ontmoet?

  3. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 11 aug 2009 at 3:18 pm

    […] Nu tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven; verplichte kost voor iedere tekstschrijver (in de dop)!Meer over titels: Actuele tijdloze titelsEn zelfs nog een: Spoedcursus koppensnellenHandleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief?Insteek voor een artikel / hoe bedenk je een conceptje: Concept matigheid Name-letter effect: Taalweetje van de dagSpannende titels, slogans, productnamen en andere tekstuele vondsten: Gij zult vindenZeven geheimen om meer publiciteit te krijgen, inclusief de acht grootste publicitaire valkuilenTaaladviesdienst: Eerste Hulp Bij OnzekerheidTip om de eindredacteur en/of opdrachtgever te vriend te houden: Teksten: dresseren of verbrassen? Writer’s Block: Writer’s block bestaat nietSpiekbriefje werkwoorden Artikel rondbreien: Het Domino’s principe Schrijven voor internet: SEO copywriting; Niet lullen, maar poetzen?Schrijven is schrappen: Ja, nee, maar… […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!