okt 09 2008

Taalweetje van de dag

Published by at 1:26 pm under Achter de letters

“Mensen kiezen er vaak onbewust voor om te werken bij een bedrijf met dezelfde beginletter als hun eigen naam. Eerder werd het name-letter effect al ‘bewezen’ voor de keuze van woonplaats, partner, merknaam en beroep. Nemen we bijvoorbeeld een willekeurige David. De kans dat hij kiest voor Daisy, is statistisch groter dan dat hij valt voor Nele.” Het is overigens nog niet duidelijk of bedrijven als Sony zelf een voorkeur hebben om Sjonnies in dienst te nemen, of dat het bewezen effect komt omdat Sjonnies nu eenmaal graag solliciteren bij Sony. In het geval van de beroepskeuze van Tim, is het natuurlijk kristalhelder. Uitverkoren tekstschrijver.

2 responses so far

2 Responses to “Taalweetje van de dag”

  1. Kort door de bocht | Tekstschrijver Timon 17 okt 2008 at 8:14 pm

    […] Het is tijd om de zinnen eens wat te verzetten. Dus ik ben een paar dagen op pad met een kampeerauto (vakjargon voor ‘camper’). Grappig gevaarte wel, maar ben er nog niet uit of dit nu zoveel leuker reizen is dan met vliegtuig naar een tropische kant-en-klaar bestemming. Tussen het emmeren met gieters door, kun je daar gelukkig goed over nadenken. Als je tenminste niet gehinderd wordt door het name-letter-effect. Het liet me niet los. Je kunt het namelijk goed gebruiken. Hoe? Stel je voor dat je doelgroep bestaat uit tuinmannen. Je kunt snel achterhalen wat de meest voorkomende voorletter is. Dat zal geen X zijn, of Q, maar H of J bijvoorbeeld. Laat de te ontwikkelen productnaam dus beginnen met die letter, dan verzeker je je direct al van een kleine (maar significante) voorsprong op concurrenten. […]

  2. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 11 aug 2009 at 3:19 pm

    […] Nu tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven; verplichte kost voor iedere tekstschrijver (in de dop)!Meer over titels: Actuele tijdloze titelsEn zelfs nog een: Spoedcursus koppensnellenHandleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief?Insteek voor een artikel / hoe bedenk je een conceptje: Concept matigheid Name-letter effect: Taalweetje van de dagSpannende titels, slogans, productnamen en andere tekstuele vondsten: Gij zult vindenZeven geheimen om meer publiciteit te krijgen, inclusief de acht grootste publicitaire valkuilenTaaladviesdienst: Eerste Hulp Bij OnzekerheidTip om de eindredacteur en/of opdrachtgever te vriend te houden: Teksten: dresseren of verbrassen? Writer’s Block: Writer’s block bestaat nietSpiekbriefje werkwoorden Artikel rondbreien: Het Domino’s principe Schrijven voor internet: SEO copywriting; Niet lullen, maar poetzen?Schrijven is schrappen: Ja, nee, maar… […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!