sep 29 2008

Teksten: dresseren of verbrassen?

Published by at 3:28 pm under Tims teksttips

Tekstschrijvers. Al sinds de tijd van de Rederijkers strijden ze voor een ereplaats op het podium der schone kunsten. Maar waar de Rederijkers zich nog persoonlijk druk maakten om de vorm van een tekst, is de presentatie tegenwoordig vaak in handen van designers, ontwerpers, dtp’ers en andere grafisch talent. Die hebben daar beter oog voor. En dat maakt menig tekstschrijver helaas lui. Zonde! Verschillende onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat mensen in één oogopslag bepalen wat ze van iets vinden. Vervolgens boks je op tegen het vooroordeel dat zich in die luttele milliseconden heeft gevormd. 
 
Dunne aantrekkelijke dames worden op het perron sneller geholpen om hun bagage aan boord te krijgen, dan wat dikkere, minder fraaie exemplaren. Van de afgelopen 43 presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten heeft 40 keer de langste kandidaat gewonnen. Het is in beide voorbeeldgevallen geen toeval. Koks weten dat. In restaurants besteden ze dagelijks veel aandacht aan het ‘dresseren’ van de borden. Tekstverbrassers – mooi of lelijk, groot en klein – kunnen daar een voorbeeld aan nemen. Als je je tekst netjes opgemaakt presenteert aan de opdrachtgever, eindredacteur of werkgever, zul je zien dat het oordeel lovender is. En het is zo’n kleine moeite.  
 
Tip om de eindredacteur te vriend te houden
Check je tekst op dubbele spaties vóór verzending. Ga in Word naar ‘zoeken en vervangen’, druk in het eerste veld twee keer op de spatiebalk, in het tweede veld één keer. Klik vervolgens op de knop zoeken en vis die dubbele spaties eruit!
 
Tip om het leven van je werkgever makkelijker te maken
Kies een leesbaar lettertype, zet de regelafstand op 1 of hoger, en lettergrootte 11 is wel het minste wat je hem op zijn beeldscherm aanbiedt.
 
Tip om opdrachtgever sneller tevreden te stemmen
Stuur je een Word-document? Haal dan die lelijke rode en groene kringeltjes onder woorden en zinnen eruit. Kies spelling- en grammaticacontrole en druk meermaals op ‘alles negeren’. 
 
Een beetje Rederijker draait zich in zijn graf om wanneer ik nalaat te melden dat je je tekst ook als een rebus kunt aanbieden. Of als kreeftdicht, of in andere ‘vroede’ (ernstige), amoureuze of ‘sotte’ vorm. Dat was namelijk helemaal de shit binnen de Rederijkskamers. Dat de inhoudelijkheid het daarmee verloor van de vorm, ten spijt. De doelgroep was er namelijk dol op. Wildebrassen…

2 responses so far

2 Responses to “Teksten: dresseren of verbrassen?”

  1. Rob Elberson 02 okt 2008 at 5:25 pm

    Mooi maken. Hetzelfde geldt voor sommige ontwerpers. De maken een printje van hun ontwerp en leggen dat de klant voor. Ooohhh…. wat een gemiste kans. Daar hoort immers een spannend verhaaltje bij. En een karton met een steuntje er achter en een flap aan de voorzijde. Printje keurig gecentreerd opgeplakt. Brede grijze of zwarte rand er omheen. Werkt als een passe-partout. Met jouw naam als ontwerper subtiel op de flap. Dat laat de klant graag op zijn spreektafel staan: een minireclamezuil voor de ontwerper!

  2. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 11 aug 2009 at 3:18 pm

    […] Nu tien gratis tips om moeiteloos krachtige titels te schrijven; verplichte kost voor iedere tekstschrijver (in de dop)!Meer over titels: Actuele tijdloze titelsEn zelfs nog een: Spoedcursus koppensnellenHandleiding hoe schrijf ik een artikel voor de nieuwsbrief?Insteek voor een artikel / hoe bedenk je een conceptje: Concept matigheid Name-letter effect: Taalweetje van de dagSpannende titels, slogans, productnamen en andere tekstuele vondsten: Gij zult vindenZeven geheimen om meer publiciteit te krijgen, inclusief de acht grootste publicitaire valkuilenTaaladviesdienst: Eerste Hulp Bij OnzekerheidTip om de eindredacteur en/of opdrachtgever te vriend te houden: Teksten: dresseren of verbrassen? Writer’s Block: Writer’s block bestaat nietSpiekbriefje werkwoorden Artikel rondbreien: Het Domino’s principe Schrijven voor internet: SEO copywriting; Niet lullen, maar poetzen?Schrijven is schrappen: Ja, nee, maar… […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!