jun 11 2008

SEO copywriting; Niet lullen, maar poetzen?

Published by at 4:30 am under Achter de letters

Goede copywriters zijn per definitie verslaafd aan goede websitestatistiekenprogramma’s. Waarom? Omdat je de doelgroep (waar je voor schrijft) daarmee tot in detail analyseert. Werkt die pagina met dat vraagteken achter de titel “niet lullen, maar poetzen?” beter dan die “niet lullen, maar poetzen!” pagina? Top tekstschrijvers kunnen het je vertellen. Ze weten, dankzij de gegevens via bijvoorbeeld Google Analytics, en de verzamelde data via Google Adwords, exact welke bezoeker zocht naar wat en waarom ze vervolgens wél op die ene link klikten en niet op die op andere.
 
Teksten dusdanig schrijven dat zowel bezoekers als zoekmachines weten wat ze ermee aan moeten, heet ook wel SEO copywriting. Een discipline moeilijker nog dan copywriting voor traditionele brochures, direct mails of advertenties. Je moet namelijk óók nog weten hoe Google leest. In je teksten betekent dat: rekening houden met minstens 20 aanvullende variabelen. Staat het woord poetzen vaak genoeg in de tekst, maar niet té vaak. Staat poetzen in de titel? Eerste en/of laatste regel van eerste alinea en/of de laatste alinea?
 
Poetzen
Ook zijn zoekmachines gevoelig voor woorden die vet, cursief, onderstreept en/of in bullets staan. En woorden in linkjes. Verwijs dus gerust eens naar een andere site over poetzen. Vervolgens kun je woorden nog in ‘headers tags’ zetten, waarmee je het formaat ervan definieert. Zoekmachines zijn daar behoorlijk gevoelig voor. Zit je keyword bovendien ook nog in de titel en in de ‘title tag’? Heten plaatjes toevallig ook nog poetzen.jpg met een overeenkomstige ALT-tag? 
 
En dan ben je eigenlijk pas net begonnen met SEO copywriting. Je moet namelijk eerst even studeren of mensen niet per ongeluk vaker zoeken op poetsen, en – indien dat het geval is – of dat niet dermate veel concurrerende pagina’s oplevert dat daarop inzetten bij voorbaat gedoemd is te mislukken. Dergelijk onderzoek leert verder ook of het verstandig is om je pagina te optimaliseren voor een combinatie van twee of drie woorden, in plaats van één. Misschien moet je “lekker poetzen” wel een aantal keer laten terugkomen in de tekst in plaats van uitsluitend dat ene woord.
 
Relevantie
Nog steeds ben je er overigens niet: Google kijkt welke van de gepresenteerde resultaten het vaakst aangeklikt worden. Zijn je teksten dus ook wervend genoeg in de mini-samenvatting die je op Google ziet? Is de tekst (en de rest van de site) vervolgens na die klik relevant genoeg? Want bezoekers die direct weer teruggaan naar de zoekmachine kosten je waarderingspunten. En zo kan ik nog wel even doorgaan. 
 
– Linken sites naar je met poetzen in hun linktekst?
– Bookmarken bezoekers je op sites als del.icio.us met dat woord?
– Bied je op de site ook downloadbare PDF-jes en Word-bestanden met het woord aan?
– Staat poetzen ook in “bestand -> eigenschappen” van die downloadbare bestanden?
– Staat het woord waarop je gevonden wil worden in een titel met 2, 3, 4, 5, of meer, andere woorden?
– Staat het woord waarop je gevonden wil worden, vooraan in die titelzin, het midden of achteraan?
– Komt het op andere pagina’s van de site voor?
– Staat het in de “sorry uw heeft geen flash geïnstalleerd, dus u kunt onze poetzen film niet zien”-melding?
– Komt het woord voor in de ‘post slug’ van de URL?
– Pas je wel goed op dat je je niet overmatig bedient van alle bovenstaande mogelijkheden?
– Etc.
 
En net als je denkt de code gekraakt te hebben, verandert Google weer zijn algoritme. Poeh… Dweilen met de kraan open dus, SEO copywriting? Welnee. Zeker nu Google steeds slimmer kijkt naar het gedrag van de bezoekers van zijn site(s) en de jouwe, wint ouderwets doelgroepgericht ambachtelijk tekstschrijven weer wat terrein terug op de technische trucs. 
 
Nog even het keyword in laatste alinea dumpen:
Dussuh… niet lullen, maar poetzen? Ja, omdat je weet dat je op die spelfout beter scoort. Omdat je als SEO copywriter verslaafd bent aan websitestatistiekenprogramma’s. En omdat je wat extra traffic niet erg vindt.
 
T
 
PS Dit postje is vrij minimaal/slordig/snel geoptimaliseerd op POETZEN, vooral om te ontdekken of daar net zoveel op gezocht wordt als op de foutspelling van ‘klussen’ met ‘sz’ ipv ‘ss’ (info uit statistiekenverslaving).
PS2 Dat had ik ook met een korter postje snel kunnen ontdekken ;-)
PS3 @Jen: al gezien die piek in je stats?
PS4 Een hoge score op hét keyword uit dit poetzje bij Google, is geen knappe prestatie, er zijn namelijk geen serieuze concurrenten.
PS5 Ik ben de komende maanden niet op zoek naar SEO copywriting klusjes. Indien jij dat wel bent, laat maar weten, ik stuur aanvragen met plezier door.
PS6 Enneh, bijna vergeten… -> Niet lullen, maar poetzen!

13 responses so far

13 Responses to “SEO copywriting; Niet lullen, maar poetzen?”

  1. René Greveon 03 jul 2008 at 4:06 am

    Met 17 x poetzen op een totaal van 1117 woorden (bron: Ranks.nl) kom je op een percentage van 1.52. Dat moet hoger Tim om met poetzen te scoren. Je staat al nummer 1, he. Of je kunt de tekst een stuk inkorten…

  2. Tekstschrijver Timon 03 jul 2008 at 1:59 pm

    Ranks is leuk ja – wel jammer dat ie grotere pagina’s (boven een bepaald aantal Kb’s) niet meer gratis doet. Ik denk overigens dat als ik poetzen er nog vaker ingezet had, Google het als spam zou gaan zien. Bovendien was het niet nodig: ie staat inderdaad op 1 ;-)

  3. […] Stel je bent freelance journalist en je wil graag gevonden worden op internet. Je hebt een website die al eventjes online is, met al wat linkjes die ernaar wijzen. En je weet al een klein beetje waar een voor zoekmachines geoptimaliseerde pagina tekstueel aan moet voldoen. Toch lukt het je niet om die top tien notering in Google te veroveren op het woord journalist. Wat moet je nog doen om jouw journalistieke talent zichtbaarder te maken? Een vraag waar tientallen (goeie) antwoorden op te geven zijn. Eén antwoord luidt: maak gebruik van het feit dat Google werkt met Latent Semantic Indexing. Google gebruikt  […]

  4. Chantal Bakkeron 13 dec 2008 at 11:45 pm

    Hallo Tim e.a.,

    Ik hou eigenlijk niet zo van grof taalgebruik. Het heeft zo weinig waarde. Ook buiten zoekmachines.

    Daarentegen is het een goed voorbeeld van een tekst die niet eenduidig is qua zoektermen. De woorden SEO, lullen en, ja ha daar komt ie… Poetzen, hebben weinig tot geen relevatie tot elkaar. Dat maakt het dus ook als ‘oefenproject’ ongeschikt.

    Ik zou deze tekst dan ook niet als een geoptimaliseerde pagina hebben herkent -:) Er ontbreekt erg veel van wat daartoe had kunnen bijdragen… Bovendien is optimaliseren voor mij nooit alleen voor zoekmachines schrijven.

    Maar hoe dan ook bedankt voor de gelegenheid om een link naar mijn eigen website te plaatsten -:) op een pagina met het woord SEO en copywriter in de titel en in de URL. Daar wordt deze freelance tekstschrijver blij van!

    Chantal Bakker
    GLOBAL LEXIS, Freelance Tekstschrijver (SEO)

  5. Tekstschrijver Timon 14 dec 2008 at 12:45 am

    Hoi Chantal,

    Had je de eerste PS onder het stukje gelezen?

    Afgezien daarvan kan ik je redenatie niet volgen, maarreh… graag gedaan?

    ;-)

    Groet!
    Tim

  6. Aartjan van Erkelon 17 dec 2008 at 5:40 pm

    Grappige post Tim! En je hebt je punt gemaakt:
    http://www.google.nl/search?rlz=1C1CHMR_nlNL300NL303&sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=poetzen

    Trouwens: ik vind keyword density zelf altijd een weinig interessant optimalisatie-middel. Het zit namelijk al snel in de weg als je echt goede copy wilt schrijven. Dat kan nooit de bedoeling zijn van Google, en ik verwacht dan ook vroeg of laat een aanpassing van het algoritme op dit punt.

  7. Krekon 18 dec 2008 at 5:43 pm

    Wat mij opvalt, is dat Google inmiddels ook op synoniemen zoekt. Zo zie ik vinden mensen de indexpagina van mijn site http://www.zorroimmo.nl met de zoekzin ‘woning van particulieren in frankrijk’.

    Het woord woning komt echter op die pagina niet voor. Toch staat Zorro Immo met deze zoekterm op de eerste plaats bij Google. Kennelijk herkent Google ‘woning van particulieren in frankrijk’ als synoniem voor ‘huis van particulieren in Frankrijk’.

    Betekent dit dat je voor ‘niet lullen maar poetzen’ ook ZEO kunt bedrijven met ‘niet penissen maar polijzten’?

  8. Tekstschrijver Timon 18 dec 2008 at 5:56 pm

    He Krek, ouwe peni…

    ;-)

    Google kijkt onder meer ook naar de omschrijving van je pagina op andere sites (op de Acrobat downloadpagina stond vroeger nooit het woord ‘download’, maar ze waren het eerste resultaat als je zocht op ‘download’).

    Wat jij omschrijft, heet volgens mij Latent Semantic Indexing, zie evt dit postje: http://tekstschrijver-tim.nl/2008/09/19/freelance-journalist-contract-reporter/

    T

  9. […] Ik sta op het punt om een tekstschrijver te mailen dat ik niet geloof in het verschil tussen ’schrijven voor internet’ versus schrijven voor andere media. Dat vraagt uiteraard om een onderbouwing. Die dure cursussen en workshops zijn er toch niet voor niets? Wat die leraar in de klas oplepelt, moet toch kloppen? Een beeldscherm leest toch ook heel anders dan een drukwerk? Ja, ja, ja – blijven ademen – dat klopt allemaal wel. Toch  […]

  10. SE YO! | Tekstschrijver Timon 05 aug 2009 at 1:57 pm

    […] Wat je aan resultaten ziet als je naar iets zoekt in Google, is slechts ten dele afhankelijk van hoe je je website tekstueel inricht voor vindbaarheid. De zoekmachine ‘kijkt’ ook naar de taal van je besturingssysteem. Plus enkele persoonlijke instellingen, als je de Google toolbar geinstalleerd hebt. Ook de locatie waar je je bevindt als je iets zoekt, telt mee. Om nog maar eens drie van de driehonderd variabelen te benoemen. Google’s doel is simpel: je als zoeker zo goed mogelijk bedienen. Daaraan ontleent big G zijn bestaansrecht. Dat maakt het moeilijker voor SEO Copywriters om de resultaten te beinvloeden. Maar des te leuker als het lukt!   […]

  11. Kenon 24 aug 2009 at 2:05 pm

    … hebben herkent … Chantal toch :)

  12. Cursus schrijven | Tekstschrijver Timon 15 sep 2009 at 9:38 pm

    […] Meer creatief schrijfcursusmateriaal? […]

  13. […] Was het de mayday-update van Google of speelde het al ietsje eerder? Wat het ook is: voor copywriters is SEO hartstikke dood. Sh^*! Daar gaat mijn verhaaltje over wat je zoal tekstueel kunt optimaliseren voor zoekmachines (hier te vinden: poetzen). Of moet ik blij zijn omdat ik eerder beweerde dat schrijven voor internet onzin is? De waarheid – pas op: dooddoener – ligt, as usual, in het midden. De discussie over SEO-copywriting als rankingwondermiddel speelt al een tijdje. Nadat Google blended search introduceerde, laaide het vuur van de opponenten op. En met de lancering van personalized search gingen zelfs sommige SEO-believers overstag: SEO zou er minder toe doen. […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!