jun 09 2008

Commercieel gebeuren

Published by at 2:07 pm under Achter de letters

Een van de verschijnselen van beroepsdeformatie onder tekstschrijvers is dat je andermans teksten niet meer ‘gewoon’ leest vanuit de stoel van de lezer, maar met de bril van de schrijver op.

Gelukkig heb ik er niet zoveel last van; ik lees nog dagelijks kranten en tijdschriften zonder me storen aan taalfouten, kromme constructies en andere tekstuele mankementen.
 

Toch, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.


Vooral bij teksten waar het er dik bovenop ligt dat het een zorgvuldig opgebouwd stukje van een collega betreft.


Soms is die constatering pijnlijk confronterend (“zo zou ik het ook doen, en ik merk nu dat het toch niet lekker leest”). Soms hemelschreiend (“zou de schrijver hier echt een factuur voor durven sturen?”). Maar geregeld is het ook een genoegen (“als die eindredacteur van de Consumentengids ooit opstapt, neem ik hem graag in dienst”). 

       

Het mailtje dat ik gisteren ontving, riep dat laatstbeschreven gevoel op. Ik weet dat smaken verschillen en niet iedereen de humor van de schrijver zal waarderen. Maar ik durf te wedden dat de respons waar het om te doen was, hoog is geweest. Schoolvoorbeeld van een goede commerciële direct mailing?

 

Oordeel zelf! ->

Onderwerp: Commercieel gebeuren… 

Ha die Tim,

Sommige mensen haten vaderdag. Ik las laatst in de pers dat Justine Pardoen, hoofdredacteur van het o-zo gezaghebbende Ouders.nl vader- en moederdag “een fascistisch feest” vindt. Over moederdag zegt ze verder, “het is nota bene bedacht door Mussolini om de vruchtbaarheid van vrouwen, die voetvolk moesten baren, te verheerlijken.”

Het is duidelijk, Pardoen vindt moeder- en vaderdag maar niets. “Het is verworden tot een commercieel feest, waarbij het bedrijfsleven gezinnen dicteert hoe en wanneer we aandacht en vooral geld aan elkaar moeten besteden.”

Zitten ze maar mooi mee, op onze marketingafdeling. Beetje oorlog voeren tegen onze lucratiefste (na Sinterklaas en Kerst) verkoopweek! Toen vroegen ze me of ik je een “overtuigende” mail wilde sturen voor “het versterken van de verkooppropositie aan klanten” gecombineerd met een “krachtig betoog dat vaderdag een essentiële feestdag” is. Als reactie.

“Ja, daag!” heb ik teruggemaild. Nu heb ik geen last van zulke geforceerde moderniseringsdrang als Pardoen, en haat ik vaderdag niet zo intens als haar. Maar ik ben het wel met d’r eens dat het gewoon één groot commercieel feest is. Dus daarom stuur ik deze mail NIET in verband met vaderdag, maar gewoon. Zonder aanleiding. Omdat ik je een leuke klant vind.

Als je tóch iets voor vaderdag wilt kopen en je je *persé* wilt laten dicteren door het bedrijfsleven (door ons dus) dan heb ik een paar nieuwe gadgets voor je uitgezocht:
BBQ Zwaard (kost je €21,95)
Deze briljante BBQ accessoire is een twee-tandige vork in de vorm van een zwaard in musketierstijl. Ideaal voor de BBQ-ende vader.
http://www.thegadgetcompany.nl/store/product_info.php?products_id=132&chID=164

Ketting Wijnhouder (€24,95 kost ‘ie)
Dit is een van de meest bijzondere wijnfles houders die je ooit zult zien. De ketting zit om de hals van de nek van een fles, en de fles lijkt in de lucht te zweven.
http://www.thegadgetcompany.nl/store/product_info.php?products_id=133&chID=165

Kattenkont puntenslijper (nouja, maar €8,95!) We kunnen de gadget niet genuanceerder uitleggen dan zo: het is een kat, je steekt een potlood in zijn derrière, de kat miauwt, en de punt wordt geslepen. Voor een vader met kantoorhumor.

PicooZ R/C Helikopter (€29,95. Das geen geld) De best verkopende gadget van dit moment. PicooZ is de eerste écht betaalbare, en écht goed bestuurbare radiografisch bestuurbare helikopter.
http://www.thegadgetcompany.nl/store/product_info.php?products_id=128&chID=159

Powerball (€17,95. Dat is omgerekend ongeveer $3000!) In de PowerBall, zo groot als een tennisbal, zit een stalen rotor. Als je je hand ritmisch rond beweegt – alsof je in een grote pan staat te roeren – zal de bal sneller gaan draaien. Het wordt zwaarder en zwaarder. Met de teller bovenop kan vaders (of een vaderfiguur) zien hoe sterk hij is.
http://www.thegadgetcompany.nl/store/product_info.php?products_id=46&chID=52

Rock Beat Drumsticks (€19,95. En nu kan ik geen prijsgrapjes meer verzinnen) Iedere vader heeft minimaal één keer in z’n leven een band willen beginnen. Voor dat soort mensen zijn de Rock Beat Drumsticks een goed cadeau. Ze kunnen met de plastic drumsticks tegen ieder oppervlak slaan, waardoor er uit de sticks drumgeluiden komen.
http://www.thegadgetcompany.nl/store/product_info.php?products_id=107&chID=136

En anders tik je gewoon www.thegadgetcompany.nl in in je internetprogramma. Daar vind je nog meer.

Nou Tim, tot zover deze mail die NIET over vaderdag gaat. Als je écht persé een vaderdag-cadeau wilt kopen raad ik je aan om voor donderdag 13:00 uur te bestellen, dan heb je het op tijd in huis.

Nog een fijne maandag!

Alexander Klöpping
Directeur The Gadget Company

PS: Ik heb je onder adres@adresadres.adres in het adresboek in Outlook staan. Als je geen mailtjes meer van me wilt kun je je hier uitschrijven: http://www.thegadgetcompany.nl/etc

One response so far

One Response to “Commercieel gebeuren”

  1. Zeg nou zelf | Tekstschrijver Timon 09 jun 2008 at 3:33 pm

    […] Lees eerst even het postje van vanmorgen (Commercieel gebeuren). Ontvang ik zojuist dit: […]

Trackback URI | Comments RSS

Reageer!